Recents in Beach

TAKUT - SEBAB, DAN CARA MENGAWAL

Secara am, ramai orang yang tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan penyakit mental atau psikiatri. Bila seseorang itu dikatakan sedang menghadapi masalah mental, masyarakat dengan mudah mengatakan bahawa orang itu gila.

Sebenarnya terdapat 300 kategori penyakit mental. Satu hingga dua peratus dikatakan menghadapi penyakit psikotik atau gila. Sementara 98 peratus lagi tidak ada kena mengena dengan penyakit tersebut. Terdapat dua blok paling besar mengenai penyakit mental, iaitu murung dan keresahan. Fobia dikategorikan dalam penyakit keresahan atau anxiety disorder.

Penyebab Perasaan Takut
1. Kejadian aktual yang bersifat ekstrem, seperti: bencana alam, kemalangan
2. Kejadian oleh faktor manusia, seperti: sabotaj (tindakan jenayah), kecuaian
3. Perasaan fobia (ketakutan hal-hal tertentu yang bagi sesetengah orang tidak menakutkan), seperti: fobia naik pesawat
4. Lokasi atau tempat mistik seperti: tanah perkuburan, rumah berpenunggu
5. Rasa takut terhadap sesuatu yang tidak jelas, seperti: haiwan, tumbuhan dan manusia

Cara-cara untuk mengawal perasaan takut:
1. Cari waktu untuk menenangkan diri
Mengatasi ketakutan memerlukan minda santai dan kebebasan dari tekanan. Jadi, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menenangkan diri secara fizikal dan mental. Ini boleh dilakukan dengan mengambil nafas dalam, minum air, atau mencari jalan keluar dari ketakutan dengan berjalan untuk seketika atau mendengar muzik ceria. 

2. Kenali diri anda dan ketakutan yang anda hadapi
Jika anda merasa takut dalam situasi tertentu, cuba ingat dan perhatikan ketakutan dan kecemasan yang anda hadapi.

3. Berfikiran positif
99% perasaan takut yang dihadapi bukanlah disebabkan ianya realiti, ia hanyalah pemikiran sahaja. Fikiran yang selalu memikirkan mengenai kisah lampau, apa akan terjadi, kesan terhadap sesuatu yang dilakukan lebih banyak mendorong untuk berasa lebih takut. 

4. Ketahui punca ketakutan
Mengapakah berasa takut?? Apakah puncanya?? Adakah perasaan takut akan memberikan manfaat atau sebaliknya?? Untuk mengawal perasaan takut, perlu tahu jawapan bagi persoalan di atas. 

5. Sealiran
Apabila anda berasa takut, anda mempunyai pilihan untuk menolak atau sealiran dengan perasaan takut itu. Hasil daripada kajian, seseorang yang berperasaan takut dan cuba mengabaikan, menyembunyikan atau menolak perasaan itu akan menambahkan lagi ketakutan yang sedang dihadapinya. 

6. Kepercayaan
Kepercayaan terhadap diri sendiri adalah penawar untuk perasaan takut dan ianya amat penting kerana akan menyokong segala perkara yang dilakukan, mengambil berat terhadap diri sendiri, dan untuk perkembangan atau evolusi di dalam kehidupan seseorang

7. Lakukan perkara yang anda takut
Sekiranya perkara yang anda takut untuk lakukan memberi faedah terhadap diri anda, anda seharusnya mencabar diri untuk melakukannya. Sekiranya ia memberikan keburukan haruslah sebaliknya.

8. Olahraga, bersukan dan bersantai
Berolahraga menurut ahli kesehatan dapat membantu menghilangkan rasa cemas dan stres. Olahraga merupakan cara terbaik untuk menyegarkan pikiran.

9. Tingkatkan iman dan ketaqwaan
Mempelajari Islam adalah cara baku untuk meningkatkan rasa percaya diri, sekaligus untuk menghilangkan rasa cemas dan ketakutan di dalam hati. Karena apapun masalahnya, Islam selalu punya penyelesaiannya.

10. Kurangkan penggunaan gula dan kafein
Mungkin banyak diantara kamu yang tidak percaya bahawa makanan sehat boleh membantu melawan rasa takut dalam diri kita.
Memperbanyak buah-buahan dan sayuran adalah alternatif lain dari untuk mengurangkan penggunaan gula dan kafein. Kerana gula dalam darah berpotensi meningkatkan rasa cemas di dalam diri kita.

11. Hindari berusaha menjadi sempurna
Menerima kenyataaan, akan menjadikan lebih mudah membuat anda merasa tenang dan lebih sedia untuk menghadapi ketakuan. Oleh kerana itu penting untuk mengingati kejadian buruk terjadi secara wajar dan mengetahui tidak semua hal di dunia ini dapat anda hadapinya.

12. Jangan ragu meminta bantuan
Berbicara dengan orang terdekat tidak dapat menolong anda, maka jangan ragu untuk mencari pertolongan dari professional seperti menjalani terapi bicara atau kerohanian (psikoterapi).

13. Hindari melampiaskannya pada alkohol, obat-obatan, atau rokok
Kurangkan penggunaan rokok, alkohol dan ubat-ubatan terlarang jika anda merasa perlu menjauhi diri dari perasaan cemas. Sebagai ganti, cubalah cara yang lebih sihat seperti waktu istirahat dan tidur malam mencukupi untuk mengurangi rasa tertekan.


Sumber Rujukan :

Post a Comment

5 Comments

  1. nie sharing kak shu.. betul sangat2 point yg biasa takut ni datang dari fikiran kita je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sis syaz, selebihnya pikiran kita yang buat kita lebih takut.

      Delete
  2. Nampaknya kak PC perlu lebih muhasabah diri Shu...sebab ada yang kak PC takutkan...fobia..terima kasih perkongsian ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama kak. shu pun takut haritu. terlalu takut. sampai bila google info ni pun bantu shu utk cooldown balik.

      Delete