Tepati Masa, Itu Emas

Masa bagi sesetengah orang terlalu banyak. Begitu banyak masa yang terluang untuk memenuhi hobi masing-masing dalam sehari. Sangat beruntung. Bagi sesetengah orang yang lain, masa yang ada dalam sehari amatlah terhad, menjadikan ia amat berharga walaupun 10 minit.

Tak dapat disangkal, setiap dari kita miliki jam tangan, dan jam dinding di rumah. Paling tragis setiap sudut tergantung cantik jam dinding. Seperti orangnya amat pentingkan masa sehingga tidak mahu bazirkan walau seminit. Itu cerita first impression di rumah.


Bila bercerita pasal masa, bila buat suatu temujanji yang kita sendiri bersetuju. Kita sudah sedia maklum akan waktu temujanji, dari awal dah boleh plan dan merangka perjalanan untuk ke tempat temujanji. Jangan last minute mahupun membuat temujanji yang lain pada tarikh dan waktu yang sama.

Pernah jumpa orang yang suka-suka mengiakan setiap temujanji yang diatur tanpa sedar masa dan waktu adalah sama dan jarak tempat temujanji adalah jauh. Dan akhirnya terpaksa tundakan mahupun batalkan temujanji tersebut. Terfikirkah akan masa orang lain?

Masa yang dibazirkan tidak dapat diulang kembali. Seharusnya kita untuk menimbang keputusan sebelum membuat sesuatu janji kepada orang lain. Ini melibatkan masa orang lain juga.

Share:

3 comments:

Followers

#Cancerfighter (1) AlisyaSofia (5) AmilSafwan (1) Family (4) Film/Drama (4) Giveaway (68) Info (13) Kehamilan (9) Lagu (4) Lifestyle (22) Makan (8) Parenting (4) Peribahasa (231) Perth (7) PNME (64) Resepi (31) Sharing (14) Sihat (9) Wordless (1)

Contact Form

Name

Email *

Message *