21 April 2019

Benarkah Ais-Krim Vanila Ubati Tonsil?


Mesti terliur masing-masing kalau nampak ais-krim ni pada waktu-waktu macam ni, kan? cuaca panas sokmo, jemur baju sejam pun boleh kering. Kalau berjam-jam alamatnya baju bau rentung. rasa malas yakmat kalau nak keluar bila matahari mulai naik. pukul 6 baru terasa nak keluar beriadah.

Setiap kali selepas keluar rumah, mesti kami akan mencari ais-krim di dalam peti ais. sebab pertama shu dan sofia memang ada tonsil, jadi untuk elakkan masalah ini berlarutan memang kami akan makan ais-krim selepas penat bermain panas. perit oo kalau kena tonsil. huhuhu

Mitos : ais-krim boleh ubati tonsil. jangan korang percaya sangat ya. 

Sebenarnya ais-krim ni hanya meredakan kesakitan dari tonsil itu sendiri. kalau lepas operation buang tonsil pun doktor akan sarankan makan ais-krim dulu. tapi kena ingat tak semua ais-krim boleh meredakan sakit tonsil tu.

Shu dan sofia serasi bersama ais-krim vanila. jadinya hanya ais-krim vanila dalam peti ais untuk standby diwaktu kecemasan. sesetengah orang, ais-krim coklat pun ok. try and error dulu, hehe


Terima Kasih

7 comments:

  1. waahhh nice sharing.. mcm sedap pula tgok aiskrim vanila tue

    ReplyDelete
  2. Biasa juga dengar orang cakap tentang manfaat aiskrim vanila ni. Tapi biasanya saya akan sakit tekak kalau makan benda-benda sejuk macam ni. Jadi, tak bolehlah gunakan tips ni haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu jannah. pengidap tonsil memang sesuai sgt makan ais-krim ni. ehehe

      Delete
  3. Yumm sedaplah pulak ais krim tu😋

    ReplyDelete
  4. selalu juga sy dgr aiskrim vanilla boleh kurangkan rasa sakit tonsil

    ReplyDelete