Tips Semasa Jerebu dan Cara Yang Betul Pemakaian Mask N95

 Assalamualaikum

Berita pagi ni mengenai kejadian jerebu sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan kawasan sekitar kerana paras IPU tinggi. Di tempat kerja shu, masing-masing dibekalkan dengan mask N95 ni.


Cara pemakaian topeng N95 ni : 
 
 
Tips semasa Jerebu :
Di antara perkara-perkara yang digalakkan sepanjang tempoh musim jerebu adalah seperti berikut :-
  1. Elakkan diri dari berada di luar sebaik mungkin.
  2. Sentiasa basuh dengan air di bahagian muka dan badan yang terdedah kepada jerebu.
  3. Minum bilangan air yang banyak.
  4. Sentiasa peka dengan maklumat terkini berkaitan jerebu menerusi media massa serta ikut nasihat yang diberikan pihak berkuasa.
  5. Bagi mereka yang memandu, kereta yang dilengkapi penghawa dingin dikehendaki berada dalam mod kitaran dalaman dan semua tingkap perlu ditutup.
  6. Topeng muka (pernafasan N95) mesti dipakai bagi mereka yang melakukan aktiviti di luar lebih-lebih lagi golongan berisiko tinggi.
  7. Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, jangkitan paru-paru yang kronik mestilah segera ke klinik jika keadaan menjadi teruk.
  8. Perokok dinasihatkan agar tidak merokok.

Semoga bermanfaat.
Terima kasih

Share:

12 comments:

  1. kiranya yang jenis pembedahan tu boleh pakai la eh? ingatkan takboleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pakai, tapi takda protection sebaik N95.

      Delete
  2. Mudah2an cepat jerebu menghilang

    ReplyDelete
  3. kena pakai biru belah luar kan untuk surgical mask tu...huhu, moga jerebu semakin hilang..

    ReplyDelete
  4. ammi pakai N95 tu tp pakai tali hat atas je. bila pakai 2-2 tali rasa mcm ketat nau pastu pening.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sofia pakai N95 ni, sekali tarik putus. ibu dia dah menung hahaha

      Delete
  5. tak sukalah pakai mask tapi nak buat mcm mana.. keperluan dah sekarang.. tq for sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. rimas, tapi kalau tak pakai semput jadinya.. hehe

      Delete

Followers

#Cancerfighter (1) AlisyaSofia (13) AmilSafwan (1) Family (10) Film/Drama (5) Giveaway (4) Info (21) Kehamilan (9) Lagu (10) Lifestyle (28) Makan (18) Parenting (6) Peribahasa (284) Perth (7) PNME (65) Resepi (30) Sharing (50) Sihat (9) Wordless (1)

Contact Form

Name

Email *

Message *