29 June 2019

Perkembangan janin 9 minggu

Bayi anda kini janin! Dia sudah dapat melakukan gerakan kecil dengan tangan dan kakinya.

Bagi ibu, kehilangan selera makan boleh mengakibatkan penurunan berat badan. Walaupun begitu, Ibu masih memerlukan baju longgar kerana perut anda semakin besar.

Ibu boleh membeli pakaian mengandung. Membeli-belah memang boleh menjadi aktiviti yang menyeronokkan untuk melupakan ketidakselesaan yang berlaku akibat perubahan dalam tubuh anda.



  • Bayi anda tidak lagi menjadi embrio, tetapi janin - yang hidup, bernafas, dan tumbuh di dalam rahim anda.
  • Wajahnya kini mula terbentuk. Tubuhnya juga tumbuh, tidak seperti berudu tetapi semakin membentuk manusia. Kepala dan lehernya lebih tegak dan kelihatan apabila melakukan ultrasound.
  • Kadar jantungnya dapat dikesan melalui ultrasound. Hatinya telah selesai membentuk dan injap tidak lama lagi akan dibentuk.
  • Organ-organ penting seperti buah pinggang dan limpa mula terbentuk.
  • Puting dan folikel rambut juga terbentuk.
  • Ekor embrio di bahagian bawah tulang belakang telah hilang sepenuhnya.
  • Pergerakan bayi anda juga boleh ditangkap semasa ultrasound. Walau bagaimanapun, masih terlalu awal untuk Ibu merasakannya.

9 minggu perkembangan janin: Gejala kehamilan
  • Gejala mual dan muntah boleh terjadi sepanjang hari. Morning sickness tidak betul sama sekali. Sesetengah ibu boleh menghadapi trimester pertama tanpa gejala mual dan muntah. Tetapi jangan risau, ada beberapa cara untuk menangani mual dan muntah semasa kehamilan.
  • Mungkin anda merasa keletihan, sakit belakang, kesukaran untuk fokus, kehilangan selera makan dan mungkin penurunan berat badan (ya, itu mungkin berlaku!) Kerana badan anda menyesuaikan diri dengan bayi yang sedang berkembang.
  • Perubahan mood boleh berlaku secara dramatik.

9 minggu perkembangan janin: Rawatan kehamilan
  • Doktor boleh menetapkan vitamin mengandung seperti asid folik dan multivitamin supaya anda mendapat pengambilan nutrisi tambahan yang cukup untuk Ibu dan bayi. Oleh itu, penting bagi Ibu untuk memilih menu yang sihat dengan makanan yang kerap dan kecil, dan bukannya makan tiga kali sehari. Matlamatnya ialah sistem pencernaan anda tidak berfungsi terlalu keras dan akhirnya mencetuskan rasa tidak selesa.
  • Air adalah pilihan terbaik untuk memastikan anda terhidrat, terutama jika anda sering muntah. Anda boleh minum jus jika air tawar membuat anda lelah, atau anda juga boleh memilih sup yang sihat atau minuman isotonik untuk menggantikan elektrolit yang hilang dari badan anda. Jika mual dan muntah berlaku agak teruk, anda boleh berjumpa pakar obstetrik anda. Jika dehidrasi berlaku, doktor anda akan menasihatkan anda untuk menguruskan cecair melalui IV, jadi lebih baik untuk mengekalkan keadaan anda terhidrasi.


26 June 2019

Isi dada bekal berjalan (177)

Jika mempunyai ilmu ke mana pergi mudah rezeki.

25 June 2019

Intan berlian jangan dipijakkan (176)

Untung bahagia jangan dielakkan.

24 June 2019

10 Keistimewaan Perkembangan Janin 8 Minggu

Perkembangan dan pertumbuhan janin di dalam rahim ibu, yang telah memasuki minggu ke-8 kemenangan, telah berkembang pesat dari masa ke masa. Proses pertumbuhan janin baru adalah dalam bentuk embrio kecil untuk menyerupai biji kacang yang berukuran 1.6 cm. Pertumbuhan beberapa organ penting dalam janin 8 bulan hampir sempurna, beberapa di antaranya juga mula berfungsi dengan baik seperti jantung, otak, dan paru-paru pada janin. Apabila kehamilan mencapai minggu ke-8, embrio di dalam rahim ibu patut dijadikan janin.

Berikut adalah beberapa ciri pertumbuhan 8 minggu pertumbuhan janin:

1. Plasenta Mula Berkembang
Source: sbtlneet

Plasenta mula menyambung dengan janin pada usia kehamilan pada minggu 7 dan pada minggu ke-8, plasenta telah mula berkembang dan berkembang. Seperti yang kita ketahui bahawa plasenta berfungsi sebagai kakak kepada janin di dalam rahim, plasenta juga memainkan peranan untuk sentiasa melindungi janin dari pelbagai bahan berbahaya. Dalam janin 8 minggu, plasenta mula berkembang dan mula membentuk struktur yang disebut villi chorionic yang membantu melekatkan plasenta ke dinding rahim anda.

2. Wajah mula membentuk sempurna
Bahagian wajah yang pada minggu-minggu sebelumnya tidak begitu sempurna, selepas memasuki kehamilan pada minggu ke 8 wajah janin mulai menunjukkan kesempurnaan. Sesetengah organ di muka seperti mata, hidung dan telinga telah dilihat lebih jelas. Kepala janin juga membentuk bulat dan dapat dilihat dengan jelas di dahi yang seperti ditarik untuk menyerupai dahi di dalam manusia. Lekukan hidung juga sangat jelas dilihat, ini membuktikan bahawa kehamilan 2 bulan telah menunjukkan pertumbuhan janin yang sangat cepat.

3. Ekor Embrio Mulai Hilang
Sekiranya semasa kehamilan janin / embrio tinggi ke-6 masih menyerupai tadpole ekor, tetapi selama 8 minggu janin ekor ini akan hilang. Ekor ini sebenarnya adalah embrio tulang belakang bayi kemudian. Kehilangan ekor menunjukkan bahawa janin sedang mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang sempurna kerana ia menunjukkan bahawa organ dan bahagian badan lain akan terus berkembang dengan baik.

4. Kaki Fetus semakin meningkat
Apabila minggu kehamilan anda meningkat, janin dalam rahim anda akan mengalami pertumbuhan yang tinggi. Perkara yang paling ketara ialah bahagian kaki dalam janin yang terus memanjang, meningkatkan berat badan dan ketinggian janin. Di samping itu, beberapa rawan pada janin mula tumbuh dan berkembang dengan baik. Menyokong pertumbuhan tulang pada janin anda dengan memakan banyak makanan yang mengandungi banyak kalsium.

5. Gerakan berlaku pada janin
Pergerakan yang menunjukkan perkembangan dan pertumbuhan janin akan berlaku pada minggu ke-8 kehamilan. Pergerakan janin 8 minggu dalam rahim anda boleh berlaku sehingga 60 kali per jam. Tetapi pergerakan ini tidak dapat dirasakan oleh anda, Ibu tidak dapat merasakan pergerakan janin kerana pergerakannya masih tidak stabil dan sangat perlahan. 8 minggu janin masih terlalu lemah supaya pergerakan yang terjadi pada janin tidak dapat dirasakan oleh ibu.

6. Lutut pada Fetus Mula Berkembang
Sebagai tambahan kepada bahagian kaki yang memanjangkan ketara, lutut janin 8-minggu juga mula tumbuh dan membesar. Ia adalah lutut ini yang kemudiannya menjadi alat yang sangat berguna ketika ia tumbuh. Di samping itu, siku pada lengan dan pergelangan tangan janin telah mula fleksibel, kadang-kadang janin juga bergerak untuk melenturkan pergelangan tangan, siku dan lutut perlahan-lahan. Menakjubkan bukan? Tidak lama kemudian janin di dalam rahim anda akan menjadi sangat aktif.

7. Sel saraf di otak mula aktif
Sel-sel saraf di dalam janin janin 8 minggu mula berfungsi dengan perlahan. Tetapi di sel-sel saraf otak mula cawangan dan menyambung satu sama lain supaya mereka mula membentuk laluan saraf primitif. Walaupun jalur saraf masih sangat mudah, beberapa fungsi otak mula berfungsi seperti organ bergerak dan organ penting dalam janin seperti paru-paru dan jantung. Apabila janin menjadi lebih tua, saraf akan saling berkaitan menjadi semakin kompleks.

8. Perubahan Fizikal Ibu-ibu Lebih Ketara
Bersama perkembangan dan pertumbuhan janin pada setiap minggu, menjadikan perubahan fizikal anda juga dengan cepat. Sesetengah daripada mereka mula melihat perubahan dalam perut ibu dan perubahan berat badan pada ibu. Perubahan dalam berat badan akan meningkat sekitar 1.3-1.8 kg pada trimester pertama kehamilan. Di samping itu, jumlah darah ibu juga akan meningkat, iaitu sekitar 40-50 peratus daripada normal, ini berfungsi untuk menyokong pertumbuhan janin dalam rahim anda.

9. Perubahan dalam mood anda perlu dikawal
Perubahan mood pada ibu semasa mengandung pada trimester awal memang boleh membuat anda kecewa. Tetapi sedar bahawa anda dapat mengawal perasaan anda dengan kesedaran diri anda. Emosi yang terlalu banyak atau terkubur akan menjejaskan pertumbuhan dan perkembangan janin anda dalam rahim. Untuk itu, cuba lakukan sesuatu yang boleh mengalihkan kemarahan anda dengan melakukan apa yang anda suka, seperti berjalan di taman atau menonton filem kegemaran anda.

10. Pengambilan Makanan Berkhasiat untuk Fetus
Pertumbuhan dan perkembangan janin 8-minggu perlu disokong oleh pengambilan makanan berkhasiat dari makanan Ibu. Sejak awal minggu kehamilan anda perlu memberi perhatian kepada pengambilan makanan anda, makan makanan berkhasiat bukan makanan yang anda inginkan. Elakkan makan makanan pedas dan terlalu asid kerana apa yang anda makan boleh menyerap janin yang sedang berkembang. Adalah dikhuatiri bahawa janin anda akan terganggu jika anda tidak mengekalkan makanan anda dengan betul.

Kehamilan yang memasuki minggu ke-8 memang menunjukkan pertumbuhan pesat dalam janin. Sesetengah organ dan organ penting mula tumbuh dan berfungsi dengan baik untuk memenuhi pertumbuhan organ-organ lain. Memandangkan pertumbuhan pesat janin 8 minggu, anda mesti mengambil makanan seimbang yang sihat dan berkhasiat untuk menyokong perkembangan janin dalam rahim. Mudah-mudahan artikel ini tentang ciri-ciri 8 minggu pertumbuhan janin boleh berguna untuk anda.

Sumber : Cintai Hidup

Intan baiduri (175)

Seseorang yang dikasihi.

23 June 2019

Ikan tergantung, kucing tunggu (174)

Mengharapkan untuk memperoleh barang yang dikehendaki.

22 June 2019

Ikan sekambu rosak oleh ikan seekor (173)

Kerana yang sedikit rosak yang ramai.

21 June 2019

Ibarat perahu takkan karam sebelah (172)

Simpati dengan kaum keluarga yang ditimpa masalah.

20 June 2019

Ibarat beban, belum lepas daripada bahu (171)

Suatu pekerjaan yang sudah hampir selesai.

19 June 2019

Hutang keliling pinggang (170)

Menanggung pinjaman yang terlalu banyak.

18 June 2019

Inilah 10 Fakta Janin 7 Minggu yang Wajib Anda Ketahui

Malam ni kami nak kongsi sedikit fakta yang kami baca tentang kandungan/janin 7 minggu yang wajib untuk anda ketahui. Beberapa informasi tentang janin 7 minggu tersebut boleh menjadi gambaran bagi kita untuk mempersiapkan kehamilan kita yang memasuki minggu ke-7 ni. Kita harus tetap menjaga keadaan kesihatan dan psikologi kita. 

Semoga artikel ini boleh memberi informasi yang bermanfaat mengenai perkembangan dan pertumbuhan janin pada minggu ke-7.

1. Lengan dan Kaki Janin Sudah Mula Terbentuk
Pertumbuhan dan perkembangan janin 7 minggu yang bermula dengan pesat, pertumbuhan organ pergerakan seperti tangan dan kaki mula berkembang. Bentuk tangan dan kaki telah mula dilihat pada minggu ke-7 ini. Walaupun saiznya masih kecil, janin mengalami pertumbuhan yang tinggi sekitar 1.25 cm. Fetus kecil ini kadang-kadang bergerak tetapi tidak menstabilkan pergerakannya. Pergerakannya menandakan pertumbuhan dalam janin janin, namun bermakna janin mula bergerak.

2. Sistem Pencernaan Mulai Terbentuk
Sebagai tambahan kepada beberapa organ penting yang mula tumbuh seperti otak, jantung, hati, dan buah pinggang, janin 7-minggu telah membentuk sistem pencernaannya. Sistem pencernaan ini agak kecil dan boleh dilihat secara telus jika anda dapat melihatnya. Kepentingan pembangunan dan pertumbuhan apabila sistem pencernaan dibentuk mesti disokong oleh pengambilan makanan yang baik oleh ibu. Makan ikan ayam, telur, dan hati untuk dapat memberikan pengambilan protein untuk perkembangan badan pada janin.

3. Hati Janin Mulai Berfungsi

Source: sbtlneet

Tidak seperti organ penting yang masih terbentuk, tetapi fungsi hati dalam janin 7 minggu telah mula berfungsi mengepam sel darah merah. Sel darah merah dipam oleh aliran hati dalam jumlah besar sehingga kord rahim terbentuk yang kemudian berfungsi sebagai organ penting kedua selepas otak. Jumlah sel darah merah dalam janin 7 minggu juga berfungsi untuk beberapa pertumbuhan dalam janin sendiri.

4. Mulai Terbentuk Alat Kelamin
Semasa minggu kehamilan, kemaluan janin mula terbentuk. Pertumbuhan ini akan sangat cepat setiap saat sehingga alat kelamin sempurna terbentuk. Melalui ultrasound anda tidak dapat melihat alat kelamin janin, sudah tentu, kerana mereka sangat kecil sehingga sukar untuk dilihat. Pada bulan ke-5 kehamilan, anda sudah boleh mengetahui hubungan seks bayi anda, jadi bersabarlah!

5. Rahim Ibu Mulai Berkembang
Tidak seperti saiz uterus pada minggu-minggu terdahulu, saiz rahim ibu mula berkembang sebanyak satu juta. Ini telah menyebabkan perubahan fizikal di dalam perut ibu dengan jelas pada minggu ini. Perkembangan rahim kemudiannya berguna untuk pertumbuhan dan perkembangan janin yang akan tumbuh lebih cepat dan lebih cepat. Pembesaran rahim menghasilkan perasaan mudah keletihan dan keletihan pada ibu. Untuk itu, semasa minggu ketujuh kehamilan anda perlu banyak rehat.

6. Ibu Perlu Banyak Istirahat
Sehingga minggu ke-12, anda akan sering mengalami loya dan muntah. Oleh itu, anda perlu mengambil banyak rehat dan tidak melakukan kerja keras dan membuat anda tertekan. Jaga keadaan badan anda sebanyak mungkin dan mesti melakukan lebih banyak perkara positif dalam masa lapang anda untuk memastikan mood anda stabil. Jangan mengambil terlalu banyak ubat untuk mengurangkan loya, anda harus mengambil ubat mengikut arahan doktor.

7. Ibu Masih Sering Emosional
Mereka yang berada dalam minggu ke-7 kehamilan anda sering akan merasa emosi dan meningkat dengan cepat dengan kesilapan remeh. Ini adalah semula jadi kerana rahim mula berkembang dan anda tidak biasa dengan keadaan. Belum lagi ini disebabkan oleh pembebasan beberapa hormon semasa kehamilan yang akan memberi kesan kepada perubahan psikologi dan juga perubahan fizikal ibu. Oleh itu, jika anda mempunyai pasangan yang dalam minggu ketujuh kehamilan, anda harus lebih bersabar dalam menangani dan membantu pasangan anda.

8. Hati-hati dengan Mual-mual dan Pendarahan Berlebihan
Sesetengah orang mungkin merasa bermasalah dengan gejala mual selama minggu ke-7 kehamilan. Ini dianggap sebagai gejala biasa yang berlaku pada usia 7 minggu. Tetapi perlu sedar jika rasa mual dan muntah berlebihan sehingga membuat anda merasa sangat lemah. Rujuk doktor anda supaya anda diberi resep yang boleh mengurangkan mual anda. Juga sedar pendarahan yang berlebihan di kawasan wanita. (maaf shu tak berapa faham makna resep)

9. Kepala Janin Sudah Terlihat Jelas Menunduk
Pada usia kehamilan yang memasuki minggu ke-7 kepala janin sangat jelas. Kepala janin akan melihat ke bawah dan dilihat dalam cairan yang merupakan air amniotik. Air amniotik akan membantu pertumbuhan janin dalam rahim. Kulit bayi masih kelihatan sangat nipis dan telus supaya otak dan pencernaan masih dapat dilihat dengan jelas dari luar. Tetapi bentuk hidung, mata dan telinga di kepala mula jelas menunjukkan bentuknya.

10. Janin Mulai Terhubung dengan Plasenta 
Keistimewaan perkembangan janin 7 minggu adalah permulaan hubungan kukuh antara janin dan plasenta. Plasenta adalah sekumpulan tisu yang terbentuk menjadi satu. Plasenta, atau biasanya dirujuk sebagai air, adalah organ yang melindungi janin hidup. Salah satu tugas plasenta adalah untuk menghalang mikroorganisma dan bahan kimia pencerobohan yang merugikan daripada menghampiri janin. Kerana peranannya yang penting dan sentiasa menjaga janin bersama, plasenta juga dirujuk sebagai kakak janin anda.


Sources : Cintai Hidup

Salam Syawal dan pengalaman makan buah berangan

Salam Syawal semua, sudah lama menyepi, almaklumlah tahun ni raya pertama di Selangor kemudian menyusur ke Kedah sebelah tengah hari nya, maka kesibukan melanda. Itupun dapat balik kampung sekejap, kalau balik lagi lama agaknya bersarang blog ni dibuatnya.

Perkembangan raya adalah semua biskut "dua beranak ni baking" sold out. Jadi tetamu datang rumah hanya hidangan kopi o bersama goreng pisang. alhamdulillah.. cookies coklat dan vanila paling laku keras.. pastu memasing bising berat naik lepas raya, jangan salahkan cookies iolls okay. hiks

ok tutup pasal raya.

Petang tadi boss kami masuk office letak buah berangan ni untuk anak-anak buahnya makan. tolonglahh.. ini pertama kali shu makan tau. rasanya berlemak sedap macam biji cempedak. pada shu lah yang pernah makan biji cempedak tu. 

pengalaman yang kelakar bila shu hanya renung buah ni dan tanya boss macam mana nak makan, boss kuuuu.. katanya menari dulu.. kurang asam... nasiblah tak terlalu lurus i nak menari.. hahaha


Rajin boss i ni berkongsi rezeki dengan anak-anak buah dia, bab makan tak pernah kedekut. tapi jangan prosah p minta la.... hihihi

Hujung lurus, pangkal berkait (169)

Ia kelihatan baik, tetapi di hatinya adalah kejahatan.

17 June 2019

Hilang di mata di hati jangan (168)

Walaupun tempat tinggal adalah jauh tetapi sentiasa diingati di hati.

Segmen Bloglist Raya 2019


Tinggal empat hari sebelum meninggalkan Ramadhan 2019. Terasa terlalu cepat masa berlalu. Serasa baru saja menyambut Ramadhan. Persiapan raya dah buat ke belum? Meh iolls buat satu segmen yang teramat mudah di alam semesta ini. hikhik

Syarat :
1. Follow blog ni.
2. Tinggalkan link blog kalian di ruangan komen di bawah. done!
3. Tarikh tamat : 17-Jun-2019

Simple step sebabnya masing-masing akan busy balik kampung, kemas rumah mahupun buat biskut. Jadi kita buat segmen simple saja. 


16 June 2019

Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong (167)

Gemar ikut campur di dalam urusan orang lain.

15 June 2019

Hidung belang (166)

Orang yang suka mengusik perempuan.

14 June 2019

Hentam kromo (165)

Membuat sesuatu kerja dengan sesuka hati.

13 June 2019

Hendak terbang tiada bersayap (164)

Ingin melakukan sesuatu tetapi tidak berkuasa.

12 June 2019

Hendak masak langsung hangus (163)

Kerana terlalu banyak meninggikan diri akhirnya dapat malu saja.

11 June 2019

Hendak air pancuran terbit (162)

Memperoleh lebih daripada yang dikehendaki.

10 June 2019

Hempas tulang tak berbalas jasa (161)

Berpenat telah tetapi tidak mempunyai hasilnya.

09 June 2019

Hati waja (160)

Terus berusaha dan tidak menyukai berputus asa.

08 June 2019

Hati batu (159)

Seseorang yang dengil dan tidak mahu mendengar nasihat.

07 June 2019

Hati bagai pelepah, jantung bagai jantung pisang (158)

Orang yang tidak mempunyai perasaan.

06 June 2019

Hati bagai baling-baling (157)

Pendirian yang tidak tetap.

05 June 2019

Harta orang hendak digalas (156)

Orang yang ingin mengambil harta orang lain.

04 June 2019

Harimau menunjukkan belangnya (155)

Orang yang menunjukkan kekuatannya.

03 June 2019

Harimau mati kerana belangnya (154)

Mendapatkan kemalangan kerana kelebihannya.

Biskut Raya is done

Tahun ni raya turn raya pertama di Selangor. Sambutannya hanya pergi ke 1 rumah dan berkumpul hingga petang. Selepas itu, boleh buat kerja masing-masing. Memandangkan kami tiada arah di Selangor ni, makanya persediaan telah dibuat, kami akan terus balik ke Kedah hingga hari Ahad. sambung meraya di sana.

Jadi macam biasa, setiap kali raya mesti buat kuih raya. Paling malas, popia nestum. hihi

Plan asal nak buat Biskut Kacang Peas, Popia Nestum, Popia Milo, Biskut Cornflakes, Cornflakes Madu, Cookies Famous Amos, Kuih Siput, dan Biskut Suji. Namun sampai ke harini hanya mampu buat Popia Nestum, Cookies Famous Amos, dan Biskut Hello Kitty ni.

Cerita pasal Biskut Hello Kitty ni, tahun lepas Sofia rajin menghias hingga jadi chickenpox salah satu Kitty tu. Rupa macam tu pun, kalau makan sedap sebab penuh chocolate chips. Tahun ni bila buat, Sofia sibuk melayan youtube dalam bilik tinggalkan ibu dia sensorang menghias. Jadinya hilang seri Kitty untuk tahun 2019.

2018 - chickenpox habis

2019 - hilang seri

Sudah masak si Kitty ni, 5 keping dah masuk mulut Sofia. Katanya nak rasa, tapi terlebih rasa dah tu. hihi


02 June 2019

Harimau ditakuti sebab giginya (153)

Orang berkuasa itu ditakuti kerana kekuasaannya.

01 June 2019

Hari tidak siang saja (152)

Tidak selalu senang secara berterusan.