Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga (120)

Kerana keburukan yang sedikit jadi semua kebaikan pun rosak.
Share:

Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata (119)

Tentulah ada sebabnya apabila orang menyatakan sesuatu perkara.
Share:

Seperti tikus membaiki labu (118)

Membaiki barang tetapi tak tahu cara, lalu menjadi lebih rosak
Share:

Seperti rusa masuk kampung (117)

Berasa hairan atau terkagum pada tempat baru.
Share:

Seperti pahat dengan penukul (116)

Tolong-menolong antara satu sama lain.
Share:

Tak lapik dek hujan, tak lekang dek panas (115)

Adat tidak mengubah atau sesuatu adalah utuh.
Share:

Segmen Bloglist Fizacrochet

 Bloglist fizacrochet 2019

 Terma & Syarat :

Tarikh Tutup :
26-Apr-2019
Share:

Anlene Move Max in Coffee Free Delivery

 

Semalam terima pek percuma dari Anlene Move Max. Alhamdulillah, harini minum, sedappnya.. Shu bukan peminat tegar susu tepung ni, tapi kalau umur sudah hampir ok, hampir 30 tahun, kena lebihhh sayang kepada tulang dan badan sendiri. 

Antara sebab shu nak try adalah adanya penghantaran percuma sample ke rumah/office kita (kena isi borang). ok ini pemberitahuan sahaja. hehehe



Kandungan yang terdapat dalam susu Anlene Move Max iaitu Kolagen, Kalsium, Protein, Magnesium, Zink, dan Vitamin B2, B6, B12, C, D dan E yang sesuai untuk tulang, sendi dan otot kita. 


Tengah bancuh susu ni, tetiba sofia datang "ibu, susu yang untuk sofia tak de ke?" . ibu dengan besar hati bancuhkan sekali susu Enfagrow Step 4 dia. Rupanya dia nak rasa susu Anlene Move Max ni. siap komen "bau susu ibu dan ayah ni sedap lah, tapi sofia suka susu sofia lagi.". Ibu tepuk dahi.


Share:

Seperti abu di atas tunggul, datang angin terbanglah dia (114)

Kedudukan atau pekerjaan yang tidak terjamin, mungkin dipecat bila-bila masa.
Share:

Sebelum ajal berpantang maut (113)

Tidak akan mati sebelum masa kematian dia tiba.
Share:

Seperti mentimun dengan durian (112)

 Orang yang lemah berlawan dengan orang yang kuat.
Share:

SEGMEN BLOGWALKING TWJ APRIL 2019


Terma & Syarat :

Tarikh Tamat :
30-Apr-2019

Jannah ni mula blogging tahun 2018, sebelum ni beliau ada anjurkan segmen bloglist untuk mencari ramai blogger. sekarang beliau anjurkan segmen untuk blogwalking pula. apa kata kita sama-sama support Jannah! jom!


Share:

Benarkah Ais-Krim Vanila Ubati Tonsil?


Mesti terliur masing-masing kalau nampak ais-krim ni pada waktu-waktu macam ni, kan? cuaca panas sokmo, jemur baju sejam pun boleh kering. Kalau berjam-jam alamatnya baju bau rentung. rasa malas yakmat kalau nak keluar bila matahari mulai naik. pukul 6 baru terasa nak keluar beriadah.

Setiap kali selepas keluar rumah, mesti kami akan mencari ais-krim di dalam peti ais. sebab pertama shu dan sofia memang ada tonsil, jadi untuk elakkan masalah ini berlarutan memang kami akan makan ais-krim selepas penat bermain panas. perit oo kalau kena tonsil. huhuhu

Mitos : ais-krim boleh ubati tonsil. jangan korang percaya sangat ya. 

Sebenarnya ais-krim ni hanya meredakan kesakitan dari tonsil itu sendiri. kalau lepas operation buang tonsil pun doktor akan sarankan makan ais-krim dulu. tapi kena ingat tak semua ais-krim boleh meredakan sakit tonsil tu.

Shu dan sofia serasi bersama ais-krim vanila. jadinya hanya ais-krim vanila dalam peti ais untuk standby diwaktu kecemasan. sesetengah orang, ais-krim coklat pun ok. try and error dulu, hehe

Share:

Seperti Meniup Api Di Atas Air (111)

Pekerjaan yang tidak memberi hasil.
Share:

Bagai Mencari Belalang Atas Akar (110)

Pekerjaan yang mustahil untuk berhasil.
Share:

Bagai Menatang Minyak Yang Penuh (109)

Memelihara anak dengan penuh kasih sayang serta berwaspada.
Share:

Segmen Bloglist Shuhaida #3

Memandangkan sudah agak lama bloglist shu tak berupdate. Harini nak buat segmen untuk bloglist terbaru yang berlangsung selama 5 hari bermula malam ni hingga Khamis malam. Tak banyak pun syarat-syaratnya.


Terma & Syarat :
1. Follow blog Shuhaida Saad ni.
2. Komen bersama link blog korang.
3. Entri nak buat atau tak, terserah.
4. Tunggu shu update dan masukkan dalam list shu.
5. Done.

Tarikh Tamat :
18-Apr-2019 (8.30 malam)


Senarai-senarai bloglist :
  1. https://aienienka.blogspot.com
  2. www.fizacrochet.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida.html?m=1
  3. https://darihatimissmulan.blogspot.com/
  4. https://penselduabee.blogspot.com/
  5. http://www.mamapipie.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  6. www.zukidin.com
  7. https://mulan-sahbanu.blogspot.com
  8. https://www.mialiana.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  9. https://pemudattbc.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  10. https://normala-normala.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  11. https://ejulz.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  12. https://belogsjm.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  13. https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  14. https://sweetepalhijau.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  15. https://ladyinredplanner.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  16. https://thendelion.blogspot.com/
  17. http://www.roziahmuhammadnor.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida.html
  18. https://mimyara.blogspot.com/2019/04/bloghopping-dan-jumpa-blogger-aktif.html
  19. https://sayasukala.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  20. https://inspiringsharing.blogspot.com
  21. https://solehahgirlz.blogspot.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
  22. https://www.shikinrazali.com/2019/04/segmen-bloglist-shuhaida-3.html
Terima Kasih kepada semua yang sertai dan support segmen shu. 

Share:

Bukan Milikku Jadi Milikku oleh Arsha


Review :
3/5 rate. Kisah mengenai seorang Siti Shafura yang dijadikan anak angkat oleh keluarga sahabat baiknya. Dibuang oleh ibu saudara sendiri gara-gara arwah ibunya pernah mempunya sejarah percintaan dengan bapa saudara. Kemana pergi sentiasa menyenangkan orang sekeliling.

Namun tidak kepada anak keluarga angkatnya, abang kepada sahabatnya Eshaq Hakimi. Sentiasa memusuhi dia hanya kerana kisah lama pertembungan pertama mereka yang tidak manis sebelum ini. 

Mereka dikahwinkan atas sebab dia terpaksa menjaga Eshaq yang sakit. Agak susah baginya untuk menjaga kerana mereka bukan mahram! Setelah dipertimbangkan, dia yang kaya dengan sifat sabarnya, menahan dan bersabar dengan sikap Eshaq, sehingga mereka berkahwin.

Dalam benci terbit rasa cinta, cemburu setiap kali dia bercakap dengan lelaki lain. Sehinggalah ke hujung, hati masing-masing bertaut dan mengikat dengan kemas. ceh ceh.. abang dan siti. (read : 15-Apr-2019)

Share:

30# Daging Masak Sos Tiram


Kemarin balik kerja singgah pasar malam sebab bahan mentah sudah habis. Alang-alang beli daging, terus buat hidangan terlajak suka ni. nyummy nyummy.. hehe

Bahan-bahan :
300 gm daging
3 biji bawang putih - dicincang halus
1 biji bawang besar - dimayang
1/2 inci halia - dihiris nipis
3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
1/2 sudu kecil serbuk lada putih
1 biji cili merah dan hijau - dimayang
1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dengan air bagi memekatkan kuah
1 tangkai daun bawang
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara :
1. Panaskan minyak dan goreng daging menggunakan api besar selama 3 ke 5 minit. Angkat daging dan toskan

2. Kemudian,tumiskan bawang putih dan halia sehingga sedikit garing.

3. Masukkan bawang besar, cili merah dan hijau, daging, sos tiram, serbuk lada putih serta kicap dan gaulkan rata.

4. Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih.

5. Setelah itu, masukkan bancuhan tepung jagung kacau seketika dan bolehlah diangkat.

6. Taburkan daun bawang sebelum dihidang.

Share:

Bagai Menarik Tepung Di Dalam Tepung (108)

Melakukan sesuatu pekerjaan itu hendaklah dengan berhati-hati.
Share:

Dalam Keterpaksaan oleh Ieya Sya


Review :
3/5. Kisah tentang seorang Danisya yang kehilangan kedua ibubapanya dan abangnya diculik sewaktu berumur 6 tahun. Dibesarkan oleh keluarga angkat, namun keluarga angkatnya juga meninggal. Kemudian kak kepada keluarga angkat menjadikan dia sebagai hamba, sehinggalah dia nekad untuk melarikan diri dan membawa diri ke Kuala Lumpur.

Kejadian berlaku terlalu pantas, semasa dalam perjalanan beg dia telah dicuri, selepas itu bertemu dengan penagih dadah yang hendak mencabul dia. Dalam kekalutan itu, dia bertemu Raiqal yang kebetulan kereta rosak di tepi jalan. Setelah itu, mereka di tangkap khalwat.

Bermulalah kisah kehidupan Danisya dirumah besar itu setelah bergelar isteri kepada Raiqal. Dihina, dimaki oleh Raiqah (suami sendiri), Natasya (adik kembar), Amzar (abang kandung), Danish (sepupu Raiqal) dan Aziera (x-gf Raiqal). Nasib masih berpihak kepadanya setelah ibu dan bapak mentuanya masih ada perasaan belas terhadapnya.

Cerita bertambah panas, bila Natasya diculik oleh Aziera yang meroyan setelah cintanya ditolak oleh Raiqal. Dalam kekalutan untuk menghalang Aziera dari menembak Natasya, Danisya yang tetiba menadah batang tubuhnya demi menyelamatkan Natasya. Semua terkejut termasuklah Amzar. Tanpa mengetahui yang Danisya adalah adik yang dicari selama ini.

Hal salasilah keluarga Danisya dan Amzar terbongkar setelah Amanda, kawan Danisya mendedahkan cerita sebenar. Sedih, pedih, pilu dan menyesal semua bersatu. Akhirnya, keluarga besar mereka bersatu dengan bahagia. (read : 16&17-Apr-2019)

Share:

Seperti Melukut Di Tepi Gantang (107)

Manusia yang merasakan dirinya tidak penting kepada orang lain kerana tidak memiliki apa-apa kuasa atau tidak dapat menghulurkan pertolongan kerana dirinya sendiri susah.
Share:

[Lirik] Syafiq Farhain & Baby Shima - Manis-Manis Cinta


Lirik:
Sungguh mati aku tak jemu
Walau selalu kau di sisi ku
Sungguh mati aku tak jemu
Walau selalu kau di sisi ku

Denyut nadi degup jantung ku
Hanya untukmu cinta yang satu
Manis manis orang bercinta
Siang malam mahu bersama

Kau berikan satu cintamu
Tulus suci hanya untukku
Kau berikan satu cintamu
Tulus suci hanya untukku

Jasad nyawa hela nafasku
Hanya untukmu cinta yang satu
Manis manis orang bercinta
Siang malam mahu bersama

Jangan sampai ada air mata
Yang memisah kita di dunia
Jangan sampai ada kecurangan
Yang membunuh cinta cinta kita

Hanya engkau hatiku berpaut
Sanjungan batin ku
Hanya engkau jiwaku berteduh selamanya

Rembulan merangkai rindu ku
Setiap kali kau menjauh
Percaya (siapa?) pada ku (kenapa?)
Tak pernah kau jauh di hati

Walaupun dijampi mentera
Tak mampu menewaskan cinta
Sentulah (di mana?) dapaklah (mengapa?)
Cintaku di kamar hatimu

Jangan sampai ada air mata
Yang memisah kita di dunia
Jangan sampai ada kecurangan
Yang membunuh cinta cinta kita

Hanya engkau hati ku berpaut
Sanjungan batin ku
Hanya engkau jiwa ku berteduh selamanya

Rembulan merangkai rinduku
Setiap kali kau menjauh
Percaya (siapa?) padaku (kenapa?)
Tak pernah kau jauh di hati

Walaupun dijampi mentera
Tak mampu menewaskan cinta
Sentulah (di mana?) dapaklah (mengapa?)
Cintaku di kamar hatimu

Kalau hidup seribu tahun
Bersamamu aku tak jemu
Kalau hidup seribu tahun
Bersamamu aku tak jemu

Kalau mati boleh bersama
Tanam sekubur kita berdua

Manis manis orang bercinta
(manis manis orang bercinta)
Siang malam mahu bersama
(siang malam mahu bersama)

Share:

Seperti Lintah Menghisap Darah (106)

Orang yang mancari keuntungan tanpa bersusah payah atau bekerja.
Share:

Abam Kie's Birthday Giveaway


Terma & Syarat :

Tarikh Tamat :
30-Apr-2019

Ucapan :
Selamat Ulangtahun Kelahiran kepada Abam Kie. Semoga dilanjutkan usia dan sentiasa diberkati oleh Allah S.W.T.. 
Share:

Buta hati (105)

Gelap fikiran / tidak menerima pengajaran orang.
Share:

Burung terbang dipipiskan lada (104)

Bersedia merayakan sesuatu yang belum diperolehi.
Share:

Penyakit dan Hikmahnya


Penyakit adalah keadaan tidak normal pada badan atau minda yang menyebabkan ketidakselesaan, disfungsi, atau tekanan/stres kepada orang yang terbabit atau berhubung rapat dengannya. 

Hikmah sesuatu penyakit amatlah besar. Apabila kita sebagai hamba diuji dengan sesuatu penyakit, hendaklah kita berusaha untuk berubat dan setelah itu kita haruslah bersabar dan reda dengan setiap perkara yang berlaku dalam hidup.

Justeru itu, kita sebagai hamba-Nya haruslah senantiasa bersangka baik walau dalam apa jua keadaan. Janganlah kita sebagai manusia merasakan sakit itu adalah sesuatu malapetaka kerana kita harus percaya bahawa setiap yang berlaku ke atas diri terselit hikmah besar yang kita sendiri tidak ketahui.

Kemain panjang lebar penerangan, kami cuma nak cerita. Kami demam dari hari Jumaat haritu hingga ke harini.
Share:

Repair Panasonic NB-F70B2 Di Rumah - Fills & Drains


Salam petang di hujung minggu. Nak cerita, jijoi sudah agak lama bengang dengan mesin basuh mak mertua yang bermasalah, air mengalir masuk non-stop even masa spin baju. Dia berhajat nak tukar mesin basuh tu kepada mesin basuh kami sendiri, namun mesin kami pun bermasalah air non-stop keluar. huhu

Jadinya malas nak hantar repair, wife dia yang memang kaki menggoogle ni menjumpai penyelesaiannya. Step by step dalam utube kami ikut, dan buka bahagian bawah mesin basuh tersebut. Weh, rupanya selama ni duit syiling 50sen besar gedabak bertahta di bahagian stopper air tu. Alhamdulillah semuanya settle.

Ok wife nya senyum ke telinga sebab masih boleh guna mesin basuh baju sendiri. Sayang ooo nak juai. 

Nasib uolls, kalau tak, membazir saja beli barang yang tak rosak. Duit tu boleh paw jijoi p kedai RM2. hahaha kbye!

Share:

Buka tembelang (103)

Membocorkan rahsia yang tersimpan.
Share:

Buka langkah (102)

Melarikan diri sebab takut akan sesuatu.
Share:

Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak (14-18 tahun)



1. Mengajak anak memperolehi kebahagiaan sejak awal pagi. Oleh itu, setelah solat subuh janganlah tidur kembali apabila kita ingin mendaparkan keberkatan dari Allah SWT.

2. Mengajurkan anak mengisi waktu lapang dengan aktiviti bermanfaat.

3. Menjadikan anak agar berdikari dan bekerja keras.

4. Memberikan hak penuh kepada anak untuk menuntut ilmu.
Menuntut ilmu agama adalah jalan mudah untuk menuju ke syurga.

5. Mengajar anak tentang tanggungjawab. Sejak awal lagi, anak pelu diajari tentang pentingnya sikap bertanggungjawab untuk setiap perbuatan dan pilihan yang mereka buat.

6. Memahami pola berfikir anak pada usia dewasa. Dari segi psikologi, usia 17 tahun adalah usia alam dewasa yang layak menguruskan arah pemikiran dan biologinya.

Kredit : Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak by Nur Kholish Rif'Ani [1] [2] [3] [4]

Share:

Biar Kusentuh Hatimu oleh Emy Raziela


Review :
2/5 rate. Alisa gadis dari pantai timur dalam diam menyimpan perasaan terhadap Amir di kampus. Menjadi pasangan kekasih namun dihalang oleh Diana. Amir meninggalkan Alisa sendirian. Akhirnya, Alisa bertemu Faizal.

Faizal telah membawa diri ke Australia setelah mengetahui kisah lama antara Alisa dan Amir. Padahal khemah untuk majlis telah dipasang. Masalah datang bertimpa-timpa. Pengakhiran di mana Alisa bertemu semula Amir.

Cuma agak tak menarik perhatian shu, dalam perjalanan cerita ini penulis memasukkan elemen berpegang tangan sesama kekasih. Kureng sikit. (read : 10 & 11-Apr-2019)
Share:

Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak (10-14 tahun)


Pada usia ini, anak-anak telah mempunya kesedaran berkenaan perbezaan.

1. Menyuruh anak segera tidur setelah Isya’. Banyak hadis-hadis Nabi menerangkan tentang makruhnya tidur sebelum solat Isya.

2. Melarang anak tidur meniarap. Menurut riwayat yang lain juga disebutkan bahawa tidur meniarap adalah kebiasaan tidurnya ahli neraka.
  • Berwuduk sebelum tidur
  • Tidur dengan menghadap atau miring ke kanan.
  • Membaca doa sebelum tidur.

3. Memisahkan tempat tidur anak sejak berusia 10 tahun. Ketika anak mencapai usia 10 tahun, dimana nafsu seksualnya dalam proses pertumbuhan dan perkembangan, perlulah berhati-hati.

4. Membiasakan anak menundukkan pandangan dan memelihara aurat.

5. Tidak memanjakan anak secara berlebihan.

6. Mengajarkan etika kepada anak ketika memasuki rumah.
Mengucapkan salam merupakan salah satu Sunnah Rasulullah.

7. Menganjurkan anak agar bergaul dengan para ulama. Bergaul dengan para ulama akan membuat hati si anak tambah tenang kerana ulama sudah pasti akan mengajarkan pelbagai perkara tentang ilmu agama, mengajarkan bagaimana pentingnya berzikir.

8. Melarang anak lelaki berpenampilan menyerupai perempuan.

“Telah diharamkan memakai kain sutera dan emas bagi kaum lelaki dari umatku dan dihalalkan bagi kaum wanitanya.” (HR. al-Tirmidzi)


Kredit : Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak by Nur Kholish Rif'Ani [1] [2] [3] [4]

Share:

Bintang terang (101)

Bernasib baik.
Share:

Cinta Depan Mata oleh Kathy Tuah


Review :
3/5 rate. Atas didikan dan kasih sayang dari arwah ayahnya, Nur Liyana seorang gadis kental yang pandai mengawal perasaan sebenar. Menyimpan perasaan dalam diam terhadap kawan baiknya kolejnya iaitu Asyraf Zakuan, aka anak kepada mak dan ayah angkatnya.

Dalam kekalutan akibat lakonan Liyana dengan bekas bos nya, Syed Khairul terkantoi. Liyana dengan selamber meminta Asyraf Zakuan untuk mengahwininya. Ofkos mustahil kerana Asyraf dan Liyana hanya kawan baik selama ini. 

Selepas berkahwin mereka diuji dengan penculikan adik Asyraf Zakuan, dan Liyana hampir dilarikan oleh sepupunya yang busuk hati. Disebalik kejadian ni, banyak kesan positif yang telah ditunjukkan oleh penulis untuk kita semua. (read : 8 & 10-Jan-2019)

Share:

Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak (4-10 tahun)


Pada peringkat ini, ibu bapa sewajarnya menjadi teman bagi anak-anak agar dia belajar dari dirinya dimana mengajarkan anak adalah kawajipan orang tua.

“Wahai anak kecil, aku akan mengajarimu beberapa kalimah, jagalah Allah maka Allah akan menjagamu, jagalah Allah maka engkau akan menemukan-Nya di hadapanmu, jika engkau meminta maka mohonlah kepada Allah. Ketahuilah bahawa andaikata umat berkumpul untuk memberikan sesuatu yang bermanfaat kepadamu,maka mereka tidak akan mampu memberikan manfaat kepadamu kecuali sesuatu itu telah ditetapkan oleh Allah untukmu. Andaikata mereka berkumpul untuk membahayakanmu, maka tidak akan membahayalami kecuali sesuatu itu telah ditetapkan oleh Allah ke atas kamu, pena-pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering.” (HR. al-Tirdmidzi dan Ahmad)

1. Memanggil anak dengan nama yang baik. Apa ynag diucapkan orang tua akan dikabulkan oleh Allah SWT kerana doa orang tua kepada anaknya lebih makbul. Contohnya, anak pemalas, janganlah kita memanggilnya “pemalas” berulang-ulang kali.

2. Mengajar anak untuk berkata jujur. Kejujuran merupakan sesuatu yang penting, namun hanya sebahagian ibu bapa sahaja yang mengambil berat mengenai kejujuran anaknya. Beberapa perkara dapat dilakukan untuk menumbuhkan jiwa kejujuran pada anak, antaranya;


  • Tidak membohongi anak. Contohnya, supaya anak itu tidak menangiskan jika dijanjikan dengan sesuatu barang, namun ketika sudah diam barang tersebut tidak diberikan.
  • Menghargai kejujuran anak. Ramai ibu bapa tidak menghargai kejujuran anaknya. Oleh itu kejujurannya dianggap tidak penting sehingga dia akan mengabaikan kejujuran tersebut.
  • Selalu motivasi anak untuk berlaku jujur. Sesungguhnya anak-anak itu sentiasa memerhati tingkah laku orang-orang dewasa yang berada di sekelilingnya dan akan meniru perbuatan mereka.
3. Memperlakukan dan mengajarkan anak dengan kelembutan. Dalam menghadapi tingkah laku anak yang hyper aktif memerlukan kesabaran, kelembutan dan kasih saying dari ibu bapanya. Jika tingkah laku anak dapat diatasi dengan senyuman kenapa harus diatasi dengan kemarahan, jika mampu dengan usapan kepada harus dengan cubitan. 

4. Tidak banyak mencela anak ketika buat salah. Terdapat ungkapan yang menyebutkan bahawa sesungguhnya banyak melakukan celaan akan menimbulkan banyak penyesalan.

5. Membimbing anak berakhlak mulia. Anak-anak hendaklah dibiasakan dengan akhlak yang mulia, etika, moral dan nilai-nilai yang baik. Jangan sesekali anak-anak diberi dan ditontonkan dengan akhlak yang tercela seperti berbohong, mencuri, suka mencela, menghina, mengumpat dan sebagainya.

6. Mengajarkan anak agar menyimpan rahsia. Seharusnya ibu pada perlu bijak mengajarkan kepada anak-anaknya untuk menjaga rahsia. Tidak semua perkara boleh diberikan dan tidak semua rahsia boleh disebarkan.

7. Mengajari anak tentang azan dan solat. Antara beberapa tahap latihan anak untuk menunaikan solat, iaitu;


  • Mengajarkan anak sebahagian hukum-hukum bersuci seperti pentingnya membersihkan diri dari najis, mengajar cara bersuci, adab-adab membuang hajat.
  • Mengajar anak membaca surah al-Fatihah dan beberapa surah pendek sebagai persiapan untuk solat.
  • Mengajar mereka berwuduk.
  • Hendaklah kita mengigati bahawa pentingnya mendampingi anak-anak sewaktu solat Jumaat.

8. Mengajarkan anak untuk menghormati orang lain. Salah satu yang perlu kita ajarkan kepada anak-anak adalah menghargai orang lain dan saling menolong.


9. Memberikan kelembutan tanpa berlebihan. Menghormati anak, melayaninya dengan baik, menunjukkan rasa saying kepada anak, menanamkan pada dirinya bahawa dia memiliki tempat dihati ibu bapa dan masyarakat sekelilingnya. 

10. Memberikan keadilan kepada semua anak. Sebagai ibu bapa tidak seharusnya melebihkan sesuatu terhadap seorang anak.

Kredit : Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak by Nur Kholish Rif'Ani [1] [2] [3] [4]

Share:

“Kita makin sakit dan tenat…” – Manusia zaman sekarang ketandusan nilai moral

Bagaikan badan manusia, bila umur semakin meningkat pasti akan mula didatangi pelbagai penyakit, begitu jugalah dengan dunia yang yang semakin tua maka makin banyak ‘penyakit’ manusia yang tidak boleh diterima dek akal.

Menerusi satu perkongsian seorang pakar motivasi laman Facebook, menyifatkan ramai dikalangan manusia zaman kini sudah semakin hilang nilai kemanusiaan.

Kita sebenarnya makin tenat dan sakit
Perkongsian pakar motivasi yang dikenali sebagai, Sharimi Shaharudin membincangkan isu-isu sosial yang berlaku dalam masyarakat di Malaysia khususnya.



Hanya dibiarkan, bapa takda duit kebumikan anak



Budak Melayu gay cium mulut


Tarian lucah di majlis kahwin


Kita sedang sakit, betapa hati sedang tenat dan kotor


Lengkapkan diri dengan ilmu dan amal


Semoga Allah pelihara kita…



Share:

Biar putih tulang jangan putih mata (100)

Lebih baik mati daripada menyerah diri untuk menjaga maruah diri.
Share:

29# KEK MARJERIN


Uolls jangan pengsan atau buat-buat terkejut kalau kami cerita sofia berkomplot dengan ayah dia, jijoi untuk buat kek malam ahad tempoh hari. Disebabkan ibu yang acah-acah busy, terlupa nak cerita dalam blog ni. Maafkan patik. Sebelum ni shu pernah buat kek marjerin ni, namun sudah lama. Ok kasi peluang anak beranak ni membakar pulak.

Bahan-Bahannya:
1 3/4 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan majerin pelangi
3/4 cawan gula halus
5 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu kecil esen vanila 

Cara-caranya :
  1. Pukul marjerin bersama gula hingga kembang, dengan kadar kejaluan yang separa laju. Biasalah kalau lambat sangat nak kembang, laki den mula nak boring. Nasib baik bahan semuanya tak memberontak terbang sana sini.
  2. Setelah kembang, masukkan telur sebiji demi sebiji kedalam adunan, pukul hingga rata dan masukkan sekali esen vanilla.
  3. Setelah rata, masukkan campuran tepung gandum bersama serbuk penaik dan kacau rata.
  4. Panaskan oven pada suhu 160 celcius selama 10minit.
  5. Asingkan adunan kepada 3 bekas, dan warna ikut kesukaan anda. 
  6. Sapu loyang dengan marjerin, dan tuangkan adunan ke dalam loyang.
  7. Bersedia untuk bakar. Masukkan kedalam oven dan bakar pada suhu 160 celcius selama 45 minit.

* shu memang kurangkan kadar tepung gandum, gula dari resepi asal.
* pewarna makanan hanya tinggal warna merah, jadinya pink dan merah yang mampu shu buat.

next time jijoi nak letak chocolate rice lak. ok set.


Share:

Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak (Umur 3 tahun kebawah)


Pada peringkat kelahiran hingga anak berusia 3 tahun memerlukan banyak ransangan agar saraf-saraf di dalam otak anak dapat berkembang sehingga kecerdasannya mampu tumbuh dengan baik.

1. Merayakan kelahiran bayi dengan Aqiqah. Selain sebagai tanda kesyukuran ibu bapa atas nikmat dianugerahkan seorang anak, aqiqah juga dapat menjadi media untuk mengumumkan kepada masyarakat bahawa anak yang telah dilahirkan tersebut adalah sebahagian dari keluarga tersebut.
    “Setiap bayi digadaikan dengan aqiqah yang disembelih untuknya pada hari ketujuh, lalu dicukur dan diberi nama.” (HR.al-Nasa’i)
2. Memberikan nama yang baik kepada anak. Nama adalah lafaz dimana seseorang dipanggil dengannnya. Di hari kiamat kelak, manusia akan dipanggil dengan nama mereka semasa di dunia.
  • Nama-nama yang makruh diberikan kepada seorang anak seperti :
    • Nama yang mengandungi makna keberkatan atau yang menimbulkan rasa pengharapan. Nama seperti itu makruh diberikan kerana dibimbangi menimbulkan kekeliruan di dalam hati ketika mereka dipanggil, sedangkan orang yang dipanggil tidak ada disitu.
    • Makruh memberikan nama yang berkaitan dengan hawa nafsu.
    • Nama yang mengandungi sesuatu yang buruk dan keji sama ada dalam lafaz ataupun makna.
    • Nama orang-orang fasiq, kafir, dan orang jahat.
    • Nama yang menunjukkan dosa dan maksiat.
    • Nama orang-orang yang zalim dan dictator. Contohnya nama : Firaun, Qarun, Haman, Abrahah dan sebagainya.


3. Mencukur rambut bayi dan membersihkan kotorannya. Antara perkara yang disyariatkan oleh Islam berkenaan anak yang baharu dilahirkan adalah mencukur rambutnya pada hari ketujuh selepas kelahirannya. Kemudian bersedekah berupa perak, nilai dari timbangan rambut tersebut kepada orang muslim yang miskin.

4. Mengkhitan anak pada waktunya. Waktu wajib khitan adalah sewaktu mencapai umur baligh, kerana ia merupakan permulaan wajibnya melaksanakan solat. Tanpa khitan, solat tidak sempurna disebabkan suci merupakan syarat sah solat.

5. Memberikan perhatian penuh ketika anak sedang sakit. Begitulah sebenarnya rahsia yang tersimpan ketika kita sedang menghadapi masalah dengan anak kita. Ketika mereka sakit, sebenarnya Allah SWT sedang memerintahkan kita agar sentiasa memberikan perhatian penuh kepada anak kita.

6. Menyusui anak hingga usia dua tahun.

7. Menanamkan benih keimanan pada anak.
Menanamkan benih-kenih keimanan di hati anak di awai usianya sangat penting dalam memprogram pendidikannya. Anak di awai usia tertarik untuk meniru semua tindak-tanduk ayah dan ibunya, termasuk perkara-perkara keimanan.

  • Penanaman keimanan atau akidah pada usia ini bertujuan untuk mengajarkan:
    • Mengajarakan kalimah tauhid 
    • Menanamkan rasa cinta kepada Allah 
    • Menanamkan cinta kepada Rasul 
8. Menanamkan cinta kepada Nabi Muhammad. Tempoh kanak-kanak merupakan masa pertumbuhan emosi anak dengan cara belajar mencintai atau membenci sesuatu.

9. Mendidik anak agar taat kepada ibu bapa. Ibu bapa berperanan dalam menciptakan keperibadian anak pada masa akan datang. Sementara itu, sekolah memainkan peranan kedua setelah peranan ibu bapa.

Kredit : Cara Bijak Rasulullah Dalam Mendidik Anak by Nur Kholish Rif'Ani [1] [2] [3] [4]

Share:

Berat mulut (099)

Orang yang pendiam.
Share:

Berat mata (098)

Berasa mengantuk.
Share:

Bekas tangan (097)

Hasil buatan seseorang.
Share:

Berhujung Minggu Bersama Keluarga


Hujung minggu kami melepet dirumah sepanjang hari kerana sebelah petang tadi sepupu-sepupu sofia akan bertandang ke rumah bersama ibu dan ayah memasing. Sofia dari pagi standby dengan mainan dalam bakul nak bermain dengan sepupunya.

Lepak dirumah sambil berborak-borak. Memandangkan kami baru berpindah, tetamu yang datang dihidangkan dengan ala kadar. Barang dapur masih dalam proses menyimpan, maka ada sedikit kekurangan dari tuan rumah.

Overall semua berjalan lancar. Sebaik sepupu pulang, sofia mandi dan makan kentang goreng, kemudian terus terlelap hingga sekarang. Keletihan banget sih.. hahahaha



Share:

Bau-bau bacang (096)

Mempunyai hubungan saudara yang jauh.
Share:

Batu api (095)

Orang yang menyebabkan pergaduhan antara dua pihak.
Share:

Banyak mulut (094)

Bercakap banyak.
Share:

Restoran D'Limau Nipis, Bangi


Semalam cerita mengenai Beryls Nougat Cranberry & Almond, sebelum tu kami mengisi perut di Restoran d' Limau Nipis, Bangi. Air istimewa belum sempat merasa lagi. Hanya sempat merasa ikan bakar dan ulam-ulaman.






Share:

Balik belakang lain bicara (093)

Mungkir janji.
Share:

Nougat Cranberry & Almond by Beryl's


Selepas melawat isteri office-mate di An-Nur Bangi, shu bersama yang lain tersinggah ke kilang Beryl's kebetulan lalu berhampiran kilang makanan kesukaan rakyat Malaysia ni. Gambar di atas hanya ilustrasi untuk memberi impak kepada jalan cerita di bawah. Mesti ramai yang pernah ke sini samada di Bangi ataupun Seri Kembangan

Sebaik kaki melangkah masuk, dalam kepala mencongak angka kepingan duit kertas di dalam beg duit, nasiblah hanya cukup-cukup dan takda jumlah yang besar. Kalau tak, habis diborongnya. Nasib sangat

Shu memang akan terus ke rak rejected saja dekat Bangi tu, hahaha sebabnya coklat yang reject ada banyak di situ, dengan harga yang murah dari asal. Reject sebab apa? atas sebab bentuk coklat yang terpeleot, herot kemetot, coloring yang tidak menepati standard mereka. Dan yang paling best, pekerja yang baik serta peramah melayan kami. 

Shu cuba Nougat Cranberry & Almond, terbaik rasanya dengan harga yang berpatutan. Sofia pula memang tak makan makanan yang ada warna-warna hitam. Di asingkannya cranberry tu. alahai anak ibu.

Kalau yang belum tahu, Nougat ni terdapat dalam empat perisa seperti di bawah, dan tadi hanya tinggal sekotak Beryls Nougat Cranberry & Almond.

Beryls Nougat Almond
Beryls Nougat Apricot + Macadamia
Beryls Nougat Chocolate Peanut
Beryls Nougat Cranberry & Almond
Beryls White Chocolate with Strawberry Chips

Tester Beryls White Chocolate with Strawberry Chips ni sangat sedap. Yang dalam packing diatas shu tak jumpa, hanya jumpa yang rejected. pun boleh...

Beryls Tiramisu Almond Milk Chocolate
Antara stor lain Beryls ni adalah di link . Harga semuanya sama, melainkan kalau ada promosi. Yang penting sofia kata, "lepas makan coklat, kena gosok gigi lama-lama nanti gigi kena makan dek ulat, ibu". Acik semua kena dengar pesanan khidmat nasihat.


gambar : Beryls

Share:

Bakar tak berapi (092)

Cinta secara tidak dengan sebenarnya atau berdiam-diam.
Share:

Sukan - Bola Sepak MPS


Cerita malam tadi, disebabkan minat dengan bola sepak. Maka ibu dan sofia ikut sang ayah pergi bermain bola sepak. Malam mendung membuatkan ibu dan sofia hanya standby sekiranya hujan, berlari menuju ke dalam kereta.


Disebabkan pukul 8.30 malam, kami sudah berada di tepi padang, maka ibu kena bekalkan french fries dan cokodok kentang bersama mix vegi. Sambil tengok bola sambil mulut menguyah. Ayah jeles tengok ibu dan sofia asyik menguyah dari mula hingga 3rd half, dia pun join.

4th half hujan turun dengan lebat, ibu dan sofia berlari ke dalam kereta. Ayah dan kawan-kawan terus bermain bola hingga ke masa penamat walaupun hujan lebat. Sebaik selesai semua barulah guruh berbunyi. huhu

Team ayah menang, 3 - 2.



Share:

Bak cetus api (091)

Amat cepat.
Share:

Followers

#Cancerfighter (1) AlisyaSofia (5) AmilSafwan (1) Family (4) Film/Drama (4) Giveaway (68) Info (13) Kehamilan (9) Lagu (4) Lifestyle (22) Makan (8) Parenting (4) Peribahasa (231) Perth (7) PNME (64) Resepi (31) Sharing (14) Sihat (9) Wordless (1)

Contact Form

Name

Email *

Message *