30 October 2018

TAKUT - SEBAB, DAN CARA MENGAWAL

Secara am, ramai orang yang tidak memahami apa yang dimaksudkan dengan penyakit mental atau psikiatri. Bila seseorang itu dikatakan sedang menghadapi masalah mental, masyarakat dengan mudah mengatakan bahawa orang itu gila.

Sebenarnya terdapat 300 kategori penyakit mental. Satu hingga dua peratus dikatakan menghadapi penyakit psikotik atau gila. Sementara 98 peratus lagi tidak ada kena mengena dengan penyakit tersebut. Terdapat dua blok paling besar mengenai penyakit mental, iaitu murung dan keresahan. Fobia dikategorikan dalam penyakit keresahan atau anxiety disorder.

Penyebab Perasaan Takut
1. Kejadian aktual yang bersifat ekstrem, seperti: bencana alam, kemalangan
2. Kejadian oleh faktor manusia, seperti: sabotaj (tindakan jenayah), kecuaian
3. Perasaan fobia (ketakutan hal-hal tertentu yang bagi sesetengah orang tidak menakutkan), seperti: fobia naik pesawat
4. Lokasi atau tempat mistik seperti: tanah perkuburan, rumah berpenunggu
5. Rasa takut terhadap sesuatu yang tidak jelas, seperti: haiwan, tumbuhan dan manusia

Cara-cara untuk mengawal perasaan takut:
1. Cari waktu untuk menenangkan diri
Mengatasi ketakutan memerlukan minda santai dan kebebasan dari tekanan. Jadi, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menenangkan diri secara fizikal dan mental. Ini boleh dilakukan dengan mengambil nafas dalam, minum air, atau mencari jalan keluar dari ketakutan dengan berjalan untuk seketika atau mendengar muzik ceria. 

2. Kenali diri anda dan ketakutan yang anda hadapi
Jika anda merasa takut dalam situasi tertentu, cuba ingat dan perhatikan ketakutan dan kecemasan yang anda hadapi.

3. Berfikiran positif
99% perasaan takut yang dihadapi bukanlah disebabkan ianya realiti, ia hanyalah pemikiran sahaja. Fikiran yang selalu memikirkan mengenai kisah lampau, apa akan terjadi, kesan terhadap sesuatu yang dilakukan lebih banyak mendorong untuk berasa lebih takut. 

4. Ketahui punca ketakutan
Mengapakah berasa takut?? Apakah puncanya?? Adakah perasaan takut akan memberikan manfaat atau sebaliknya?? Untuk mengawal perasaan takut, perlu tahu jawapan bagi persoalan di atas. 

5. Sealiran
Apabila anda berasa takut, anda mempunyai pilihan untuk menolak atau sealiran dengan perasaan takut itu. Hasil daripada kajian, seseorang yang berperasaan takut dan cuba mengabaikan, menyembunyikan atau menolak perasaan itu akan menambahkan lagi ketakutan yang sedang dihadapinya. 

6. Kepercayaan
Kepercayaan terhadap diri sendiri adalah penawar untuk perasaan takut dan ianya amat penting kerana akan menyokong segala perkara yang dilakukan, mengambil berat terhadap diri sendiri, dan untuk perkembangan atau evolusi di dalam kehidupan seseorang

7. Lakukan perkara yang anda takut
Sekiranya perkara yang anda takut untuk lakukan memberi faedah terhadap diri anda, anda seharusnya mencabar diri untuk melakukannya. Sekiranya ia memberikan keburukan haruslah sebaliknya.

8. Olahraga, bersukan dan bersantai
Berolahraga menurut ahli kesehatan dapat membantu menghilangkan rasa cemas dan stres. Olahraga merupakan cara terbaik untuk menyegarkan pikiran.

9. Tingkatkan iman dan ketaqwaan
Mempelajari Islam adalah cara baku untuk meningkatkan rasa percaya diri, sekaligus untuk menghilangkan rasa cemas dan ketakutan di dalam hati. Karena apapun masalahnya, Islam selalu punya penyelesaiannya.

10. Kurangkan penggunaan gula dan kafein
Mungkin banyak diantara kamu yang tidak percaya bahawa makanan sehat boleh membantu melawan rasa takut dalam diri kita.
Memperbanyak buah-buahan dan sayuran adalah alternatif lain dari untuk mengurangkan penggunaan gula dan kafein. Kerana gula dalam darah berpotensi meningkatkan rasa cemas di dalam diri kita.

11. Hindari berusaha menjadi sempurna
Menerima kenyataaan, akan menjadikan lebih mudah membuat anda merasa tenang dan lebih sedia untuk menghadapi ketakuan. Oleh kerana itu penting untuk mengingati kejadian buruk terjadi secara wajar dan mengetahui tidak semua hal di dunia ini dapat anda hadapinya.

12. Jangan ragu meminta bantuan
Berbicara dengan orang terdekat tidak dapat menolong anda, maka jangan ragu untuk mencari pertolongan dari professional seperti menjalani terapi bicara atau kerohanian (psikoterapi).

13. Hindari melampiaskannya pada alkohol, obat-obatan, atau rokok
Kurangkan penggunaan rokok, alkohol dan ubat-ubatan terlarang jika anda merasa perlu menjauhi diri dari perasaan cemas. Sebagai ganti, cubalah cara yang lebih sihat seperti waktu istirahat dan tidur malam mencukupi untuk mengurangi rasa tertekan.


Sumber Rujukan :

29 October 2018

5 BUAH RENDAH KARBOHIDRAT UNTUK DIET SNACKS

5 Buah Rendah Karbohidrat untuk Diet Snacks

Makan buah-buahan merupakan salah satu cara mudah yang dilakukan semasa melakukan program diet. Selain kandungan vitaminnya yang tinggi, buah-buahan juga kaya akan serat sehingga boleh membantu melancarkan pencernaan serta memaksimakan metabolisme.

Jadi, untuk kalian yang tengah melakukan diet rendah karbohidrat, berikut lima buah yang boleh dijamah:

1. Buah Strawberi
Strawberi adalah salah satu pilihan terbaik bagi yang ingin snek yang sihat di dalam program diet rendah karbohidrat anda. 100 gram strawberi hanya mengandungi kira-kira 8mg karbohidrat, sementara pengambilan karbohidrat maksimum disyorkan apabila diet adalah 20-100mg sehari. Strawberi juga tinggi antioksidan yang sangat berguna untuk menangkis radikal bebas supaya badan tetap sesuai walaupun diet.


2. Buah Tembikai
Tidak kurang juga dari strawberi, kadar karbohidrat dalam tembikai hanya 7.55mg dari 100gram. Kandungan serat yang rendah juga membuat kebanyakan karbohidrat diserap dengan baik supaya ia tidak memberi impak kepada kenaikan berat badan. Walau bagaimanapun, kandungan seratnya rendah, kandungan air yang tinggi dalam tembikai akan menjadikan tubuh lebih segar dan mengurangkan risiko penyahhidratan.

3. Buah Peach
Buah mirip apel yang banyak dijumpai di kawasan Asia Timur ini tak hanya lezat, namun juga rendah karbohidrat yang cocok untuk camilan saat diet. Dilansir NDTV Food, 100 gram buah persik hanya mengandung 10 miligram karbohidrat. Selain itu, buah dengan nama lain peach ini dikenal sebagai salah satu buah yang rendah gula serta memiliki skala IG (Indeks Glikemik) rendah sehingga bisa membuat perut kenyang lebih lama.

4. Tembikai Susu
Di sebalik rasa yang manis dan menyegarkan, tembikai susu ternyata hanya mengandungi kira-kira 9.09mg karbohidrat untuk setiap 100g. Bukan itu sahaja, makan semangkuk tembikai susu dapat membantu mengimbangi pH dan tekanan darah, dan memaksimumkan metabolisme tubuh kerana kandungan vitamin C dan kalium di dalamnya.


5. Avokado
Walaupun kandungan lemak tak tepu tinggi, tetapi jangan salah, avokado sesuai untuk makan semasa diet rendah karbohidrat. Dalam satu avokado bersaiz sederhana, hanya kira-kira 9mg karbohidrat yang terkandung di dalamnya. Kandungan lemak tepu yang sihat, avokado berguna untuk mengekalkan kesihatan jantung dan kulit.

kredit : google

Ara Johari - Paku


semalam dengar lagu ni di Melodi kalau tak silap, sedap jugak lagu ni. jom kita layan.

Lagu : Paku
Artis : Ara Johari

Sudah lama ku disini menantimu
Namun engkau tidak pernah memandangku
Hati ini tak mungkin akan menyerah
Tuk dapatkan tuk hanya memilikimu

Pandangan matamu
Membuatku terjatuh
Tersungkur didalam hatimu

Ku terpaku terkaku didepanmu
Degup kencang pikiran melayang
Sudah terkena panahan rasa cinta

Tapi tidak lupa pada Yang Satu
Bersujud meminta kepada-Mu
Bina mahligai di dunia di surga, ooh

Hati ini tak mungkin akan menyerah
Tuk dapatkan tuk hanya memilikimu

Pandangan matamu
Membuatku terjatuh
Tersungkur didalam hatimu

Ku terpaku terkaku didepanmu
Degup kencang pikiran melayang
Sudah terkena panahan rasa cinta

Tapi tidak lupa pada Yang Satu
Bersujud meminta kepada-Mu
Bina mahligai di dunia di surga, ooh

Ku terpaku terkaku didepanmu
Degup kencang pikiran melayang
sudah terkena panahan rasa cinta

Tapi tidak lupa pada Yang Satu
Bersujud meminta kepada-Mu
Bina mahligai di dunia di surga, woooohh

Sudah terkena cinta...
Sudah terkena cinta...

26 October 2018

12 JENIS GULA YANG POPULAR

Sila ambil perhatian | kepada semua penggemar manis, baik makanan mahupun minuman, pasti menjadi kebiasaan untuk mendengar semua jenis gula di bawah yang bakal shu kongsikan. kalau ada penambahan mahupun pembetulan, tolong bagitahu shu. takut ada yang tertinggal. hee..

12 Jenis Gula yang Popular

1. Gula Pasir

Gula pasir mungkin berada di urutan pertama, kerana hampir setiap hari kita selalu menggunakan gula. Gula pasir juga sudah menjadi salah satu bahan utama dalam memasak sehari-hari, selain untuk memasak, gula pasir sering juga digunakan untuk bahan tambahan minuman yang menyegarkan.

2. Gula Kastor
Gula kastor ini pada dasarnya adalah gula dengan butiran-butiran yang lebih halus daripada gula pasir biasa. Biasanya tujuan penggunaan gula ini adalah supaya gulanya lebih mudah larut, terutama dalam pembuatan kuih muih dan biskut.

3. Gula Bubuk (Icing atau Confectioners Sugar)
Hampir sama dengan gula kastor, gula ini diperoleh dari gula pasir biasa yang dihaluskan. Kadang kala gula jenis ini disebut dengan gula tepung, kerana bentuknya yang mirip dengan tepung. Gula ini banyak digunakan dalam pembuatan kuih kering, hiasan icing sugar, taburan pada cake atau kuih, dan sebagainya.

4. Gula Dadu
Gula dadu ini adalah gula pasir yang bentuknya kotak-kotak seperti dadu. Cara membuat gula dadu ini cukup mudah, Boleh membuatnya sendiri di rumah. Selain bentuk dadu biasa, anda juga boleh menambahkan warna dan rasa untuk menambah keceriaan yang berbeza untuk minum teh atau  bersama keluarga.

5. Gula Perang @Brown Sugar
Gula jenis ini adalah gula pasir yang proses pembuatannya belum selesai dan dibubuhi molasses sehingga berwarna keperangan. Gula ini beraroma karamel dan rasanya tidak semanis gula pasir. Penggunaan gula jenis ini pada cookies membuatnya menjadi lebih lembut kalau dibandingkan dengan menggunakan gula pasir. 

6. Gula Semut
Kenapa disebut gula semut? mungkin kerana tekstur dan wujudnya yang mirip dengan sarang semut. Gula ini berasal dari nira/sari batang bunga pohon aren. Berbutir seperti pasir halus dan berwarna coklat. Gula ini memiliki bau yang khas. Biasanya gula jenis ini digunakan untuk membuat fruit cake atau juga untuk campuran cookies.

7. Gula Batu
Gula batu ini hampir sama seperti gula pasir, tapi proses pengolahannya tidak sampai tahap kristalisasi. Bentuknya yang berupa bongkahan besar membuat gula ini tidak cepat larut dengan air panas. Untuk Anda penggemar teh poci, gula batu adalah adalah yang terbaik. Gula ini akan larut secara perlahan.

8. Gula Jawa
Salah satu pemanis yang sering digunakan di kalangan masyarakat adalah gula merah atau gula jawa. Gula jawa ini merupakan gula yang dibuat dari pohon aren yang mempunyai citarasa yang tersendiri. Kerana gula jawa ini berwarna coklat kehitaman, dan juga rasanya yang seperti gula dan kelapa. Gula Jawa ini banyak digunakan untuk kicap manis, pemanis minuman, dodol, atau kuih. 

9. Gula Merah
Gula merah dari tebu ini mempunyao rasa yang manis dan baunya yang seperti gula aren atau gula kelapa. Sekarang ini gula merah juga sudah menjadi keperluan masyarakat. Hampir setiap hari gula merah ini digunakan dalam berbagai keperluan. Selain itu, gula merah ini juga baik bagi kesihatan tubuh kita kerana gula merah merupakan sumber kalori dan karbohidrat, serta nutrisi lain yang diperlukan tubuh manusia.

10. Karamel
Karamel salah satu jenis gula yang cara pembuatannya dengan memanaskan gula pasir sampai gula pasirnya meleleh dan berwarna kuning kecoklatan. Banyak orang suka karamel ini kerana mempunyai rasa dan aromanya yang khas. Karamel ini biasa kita gunakan untuk tambahan pemanis kuih, roti, puding, atau makanan lain.

11. Gula Aren @Palm Sugar
Gula nipah ini cukup popular di kalangan masyarakat, kerana banyak ditemui. Gula ini berasal dari air nira atau sari bunga aren. Aroma gula ini juga sangat harum dan rasanya manis sesuai untuk dijadikan bahan tambahan cake atau cookies.

12. Gula Cair
Gula cair sering disebut dengan sirup gula, kerana bentuknya yang pekat seperti sirup. Pada mulanya, sirup gula ini adalah gula pasir yang diolah menjadi cair. Sirup gula ini biasa digunakan sebagai topping pada pancake, atau juga dijadikan sebagai bahan tambahan minuman.

terima kasih kerana berkongsi info kepada shu. 

kredit : google

24 October 2018

#25 BREAKFAST OAT BUAH (APPLE & ANGGUR)


Hendak Seribu Daya | Cemburu dengan mereka yang mampu bertahan/berpantang makan selama berbulan-bulan. Shu baru seminggu berdiet bagai kucing kehilangan anak, tak tenteram. Disebabkan Joi pun sudah bersuara nak berdiet, adalah partner. Dari segi masakan, sama menu. Kalau tak 3,4 menu jenuh jugak. 

shu buat oat biasa tanpa yogurt, sudah jadi kesukaan Joi, oat buahan.

Bahan-bahan :
5 sudu oat rolled
1/3 sudu teh madu
3/4 cawan susu rendah lemak
buah anggur tanpa biji
buah epal potong kecil

Cara-cara :
1. Gaulkan semua bahan bersama kecuali buah-buahan.
2. Kemudian masukkan buah-buah.

nak sedap, oat biarkan semalaman. oat rolled ni tak macam instant oat, kalau nak makan pada masa yang sama. agak lenguh dagu mengunyah. oat ni sedap dan tak muak.

oats rolled

malam tadi ada orang rajin tolong shu buatkan oat. Dengan rela hati datang serah diri nak menolong. jadi disebabkan anggur tu warna gelap, dengan laju dia kopek kulit. dah berbogel semua anggur teman. oat ayah dia tak berani nak tolong, so anggur semua sopan ja dalam oat ayahnya.

20 October 2018

PEREBUTAN HARTA, PERMUSUHAN BERMULA


harta ada banyak sisi yang kita sedia ketahui. dan kita tahu zaman yang serba canggih dan moden ni, harta kekayaan paling diutamakan. percaya atau tak harta benda ni amatlah merbahaya kepada insan yang lemah semangat seperti kita semua ni.

harta kekayaan boleh memberi kelesaan kepada isi rumah, kita bekerja siang malam untuk mengumpul harta demi kesenangan anak-anak di masa hadapan. sediakan rumah yang selesa untuk anak-anak dan bakal anak menantu nanti. sedaya mencari harta sebelum keringat kita makin mengendur.

namun, harta kekayaan boleh menjadi perkara utama perbalahan antara ahli keluarga. pada siapa harus dipersalahkan. didikan ibu bapa ataupun diri sendiri?

shu pernah dengar cerita dari satu keluarga ni. ceritanya bermula ..

ibu kepada tiga anak ni berkahwin dengan ayah tiri, agak berharta tapi kedekut. setelah lebih 10 tahun berumah tangga, ibunya jatuh sakit dan nazak. suatu hari datang sepupu ayah tiri mereka sedekahkan duit berjumlah tiga ribu sahaja. disebabkan ayah tiri kedekut, maka beliau simpan di dalam peti besi. kebetulan anak sulung ternampak, dan memberitahu kepada adik yang lain bahawa ayah tiri mereka ingin membolot duit itu sendirian.

tanpa mereka sedari, mereka bertindak memalukan ayah tiri mereka sehingga ke pengetahuan saudara mara yang lain. betapa malunya ibu dan ayah tiri mereka. setibanya hari untuk menjelaskan bil hospital dan upah orang menjaga ibu mereka. anak-anak langsung tidak mahu mengeluarkan sesen pun duit, malah mempertikaikan tanggungjawab ayah tiri dan hartanya.

setelah setahun memendam rasa. ayah tiri telah keluar rumah tanpa ibu mereka yang terkontang kanting di rumah yang serba daif serta gantung tidak bertali. sekarang, ibu mereka bersendirian di rumah usang, sunyi. segala kemewahan yang ayah tiri berikan selama ni, hilang dalam sekelip mata.

dari apa yang jiran cerita, hanya kerana duit tiga ribu, suami isteri berpecah belah. kerana tamakkan harta orang, hidup ibu sendiri musnah. 

biarlah kita hidup dan bermewah atas hasil titik peluh kita sendiri, usah gemar akan harta orang lain walaupun harta ibu ayah kita. cuma berdoa, agar ibu dan ayah tak lupa wasiatkan harta kepada kita agar kemudian hari tak bergaduh berebut harta ibu ayah.

kredit : jiran shu, nama acik ani.

19 October 2018

9 CARA MENDAPATKAN ANAK KEMBAR


CEMBURU DENGAN ORANG YANG DAPAT ANAK KEMBAR?
janganlah cemburu, itu rezeki masing-masing. insyaAllah bila kita berusaha pasti akan ada hasilnya. bersangka baik selalu. kebetulan, adik shu sudah sebulan menimang cahaya mata kembar sepasang dan semuanya sihat sejahtera hendakNya. pada mulanya semua ahli keluarga terkejut terima berita gembira ini, semua tak sabar menunggu. akhirnya.. shu pun teringin nak anak kembar ni. :D doakan shu. hee 

BAGAIMANA CARA MENDAPATKAN ANAK KEMBAR?
nak tau antara cara mendapatkan anak kembar? ini cara nya :

1. GENETIK
Jika dalam salasilah keluarga, terdapat pasangan yang mempunyai anak kembar, kemungkinan besar anda juga mampu mendapat anak kembar. Ini kerana trait sedemikian mungkin telah diturunkan pada diri anda. Trait yang dimaksudkan ialah penghasilan 2 ovum secara serentak dalam satu masa.

Jika genetik sudah ada, cara mendapatkan anak kembar mungkin lebih mudah, jika diizinkan Allah.

2. UMUR
Wanita yang berumur 35- 40-an dan ke atas, mempunyai potensi yang lebih besar untuk mendapat anak kembar. Pada ketika ini, kebanyakan wanita akan mengambil rawatan untuk kesuburan. Tambahan pula, mereka akan lebih cenderung untuk menghasilkan lebih dari satu ovum semasa proses ovulasi, kerana proses tersebut telah terganggu oleh proses perimenopause.

3. BILANGAN ANAK
Lagi banyak bilangan seseorang individu pernah melahirkan anak, lagi tinggi peluang beliau untuk melahirkan anak kembar selepas itu.

4. BERAT BADAN DAN KETINGGIAN
Cara mendapatkan anak kembar juga dikatakan ada kaitan dengan berat badan. Perempuan yang tinggi atau perempuan yang lebih berat mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat anak kembar.

5. DIET
Pengambilan makanan tertentu yang mengandungi kandungan estrogen yang tinggi mampu meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar. Senarai cara mendapatkan anak kembar ini hanyalah tips semata-mata. Ia perlu seiring dengan usaha. Kena jaga diet!

6. PENGAMBILAN UBAT KESUBURAN
Cara mendapatkan anak kembar dengan ubat kesuburan perlu mendapat nasihat doktor terlebih dahulu. Ini kerana pengambilan ubat kesuburan boleh meningkatkan kebarangkalian seseorang untuk menghasilkan dua ovum dalam satu proses ovulasi, sekaligus meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

Clomid memberikan 10 peratus peluang manakala Gonal F memberikan 30 peratus peluang untuk hamil anak kembar.

7. KAHWIN DENGAN KETURUNAN KEMBAR
Cara mendapatkan anak kembar yang penting ialah kahwin dengan orang yang ada keturunan kembar. Semasa bercinta, cuba selidik samada pasangan kita ada sejarah kembar atau tidak. Cuba semak latar belakang, entah-entah, bakal pasangan ada kembarnya!

Selain berkahwin dengan keturunan kembar, sebenarnya banyak cara untuk mendapatkan anak kembar. Tetapi kebanyakkannya adalah cara yang tidak sihat seperti mengandung di usia tua, mengandung ketika masih menyusui bayi, hamil di waktu si ibu gemuk dan sama waktu denganya.

Memang boleh terjadi mendapat anak kembar tetapi kandungan tidak sihat. Kemungkinan keguguran pun tinggi, anak kembar tidak sihat atau kandungan bermasalah juga tinggi.

8. BANYAKKAN MAKAN UBI, KENTANG DAN SUSU
Cara mendapatkan anak kembar tidak boleh lari dari makanan. Makanan adalah sangat penting dalam proses untuk dapat anak kembar.

Tiga jenis makanan ini dapat meningkatkan ovulasi pada telur dan mungkin boleh dapatkan anak kembar. Ada yang kata, jika kita teratur minum susu dari zaman muda mudi, kebarangkalian untuk mendapatkan anak kembar itu tinggi.

Juga, jika anda amalkan memakan ubi, kentang dan susu bukan sahaja baik untuk mendapatkan anak kembar, tetapi juga salah satu cara untuk mendapatkan anak bagi pasangan yang sudah lama berkahwin tetapi tidak ada rezeki untuk mendapatkan anak.

9. BERDOA PADA ALLAH
Dalam Islam, kita semua digalakkan berdoa dalam usaha & cara mendapatkan anak kembar. Pelajari doa cepat mengandung yang selalu diamalkan. Doa untuk mendapatkan anak kembar :-
i) Surah As-Saaffaat Ayat 120:
ii) Surah As-Syura ayat 50:

PERKARA YANG RAMAI ORANG TIDAK TAHU, BILA HAMIL ANAK KEMBAR
Tidak kira anak kembar mana yang anda bakal lahirkan, banyak perkara yang anda harus titik-beratkan. Kebiasaannya, anda boleh mengesan yang anda sedang hamil dengan anak kembar seawal trimester pertama lagi. Pemeriksaan ultrasound boleh mengesahkan anak kembar dan hasilkan imej untuk uterus dan anak kembar anda. Sediakan bajet untuk 3D 4D Scan di klinik yang berdekatan.

Setelah anda disahkan mengandung anak kembar, persiapan yang lebih rapi dari segi mental dan fizikal haruslah dilakukan.

APA PERLU BUAT JIKA MENGANDUNG ANAK KEMBAR?
Kita sudah ketahui cara mendapatkan anak kembar. Tips dan petua itu mungkin buatkan anda berjaya mendapatkan anak kembar. Namun, itu hanya satu permulaan. Bagaimana sekiranya anda benar-benar hamil anak kembar? Apa yang perlu dilakukan?

Antara perkara yang anda boleh jangkakan lebih dari biasa adalah:

1. PEMERIKSAAN PRA-NATAL YANG LEBIH KERAP
Anda akan lebih kerap bertemu dengan doktor, jika orang lain perlu membuat temujanji sebulan sekali, anda mungkin perlu berjumpa sebulan dua kali. Jumlah ultrasound dan ujian lain juga akan bertambah.

2. BERAT BADAN BERTAMBAH LEBIH BANYAK
Jika anda mengandung seorang bayi pun, berat akan bertambah beberapa kilogram, kini dengan anak kembar, jangkakan berat anda bertambah sebanyak 17-25 kilogram.

3. LANGKAH BERJAGA-JAGA TAMBAHAN
Doktor anda mungkin akan sarankan supaya anda menghadkan aktiviti anda seperti bekerja, melancong atau aktiviti fizikal semakin sarat anda mengandung.

Hanya perlu kurangkan serba sedikit berbanding biasa, bukan sampai ke tahap tak boleh buat langsung. Takut-takut pulak nanti pertumbuhan bayi terganggu apabila anda terlebih duduk diam.

4. AMBIL NUTRIEN TAMBAHAN
Memandangkan anak kembar memerlukan zat sekali ganda, anda semestinya memerlukan asid folik, kalsium, zat best, protein dan nutrien-nutrien penting lain bagi menggalakkan pertumbuhan yang sihat bagi anak dalam kandungan tersebut.

5. MUNGKIN TAK CUKUP BULAN
Bagi seseorang ibu yang mengandung, 40 minggu adalah tempoh yang cukup bagi pertumbuhan bayi yang sempurna dan selamat untuk dilahirkan samada secara semulajadi ataupun caesarean.

Tetapi dengan anak kembar, risiko adalah lebih tinggi untuk bersalin normal disebabkan pelbagai komplikasi. Mungkin seawal minggu ke-38 atau ke-39 anda sudah diminta untuk melakukan pembedahan.

nota : berusaha dan berdoa kepada Allah S.W.T agar peroleh anak kembar, dan insyaAllah atas izinNya.

kredit : sirau limau

18 October 2018

Menangis dan Tidur


Menangis dan Tidur | sudah jadi kebiasaan sebelum masuk tidur beliau akan buat hal sampai lah samada ayah atau ibu beliau marah dan mula menangis. selalunya ayah yang marah. ibu jarang marah, ibu bebel ja 24/7. sampai naik bingit telinga masing-masing.

nak dijadikan cerita harini, ibu naik minyak macam gajah naik minyak. hahaha ibu suruh beliau tidur dalam toilet jangan tidur di bilik. menangis teresak-esak beliau sampai ayah datang pujuk pun masih sedu-sedu lagi, mungkin nampak ibu naik minyak dia pun takut.

lepas ayah pujuk terus masuk bilik. bila ibu masuk bilik nampak beliau sudah layu mata. cepat-cepat ibu minta maaf dan terangkan kenapa ibu marah tadi. ibu cakap ja sayang, mana mungkin ibu biarkan anak ibu tidur dalam bilik air.

bila beliau sudah terlelap, ibu pulak sendirian menangis sebab termarah tadi. bersalah tersangat-sangat ibu pada awak. belum jadi kakak sudah kena marah selalu. hrmmm.. awaklah harta dunia akhirat ibu . mulut petah bercakap, banyak buat hal. tapi takda awak sehari boleh buat ibu sasau. 


Diet Oat


Diet Oats | ikut perancangan diet ni sejak awai bulan april. namun hangat-hangat tahi ayam. intiqomah takda  dalam diri masing-masing. 

nak dijadikan cerita, minggu lepas nak bergurau dengan hakak ofis nak diet. hanya kami berdua. sekali boss dengar, dia ambil serius dan join kami. hahahaha

harini shu dah cheat day. adoila. macam mana tu. memang dari awal kena surrender. hahaha

17 October 2018

Aktiviti Bersama Sofia, Spend Time & Money


Aktiviti Bersama Sofia | spend time and money bila bersama anak adalah sesuatu yang normal. kesian tengok sofia bila dia dua tiga kali cakap boring dan takda kawan nak bermain. mana tidaknya, seharian di rumah pengasuh ibu susu dia takda kawan, balik rumah pun takda kawan. terpaksa berhenti menggoreng dan main dengan beliau. 

perkara pertama shu minta dia ambilkan beg pink ni. tanpa di minta terus dia buka, keluarlah segala mak nenek alat mekap. sebenarnya mekap ni bukan keperluan asas shu. haha kalau mai mood nak mekap tu, baru buka, kalau tak terkuburlah didalam laci.

paling seronok dak sofia main eyeshadow. macam-macam warna dia guna. sekali dengan ibu terpaksa hadiri kelas mekap. 


rambut jangan ditegur, kang malam dia menjelma. hahahaha kunon jadi artis gambar gerbang. hahaha


13 October 2018

Kenali 4 Jenis Tepung Gandum


Tepung Gandum | menjadi satu kebiasaan bila membeli barang dapur, main capai apa yang nampak di depan mata. bila tiba waktu nak menggunakan barang tu, terpaksa berdepan masalah yang agak kelakar, contoh masak kuih tak rangup mahupun menggebu macam dalam gambar di google. haha ok jom kita kenali beberapa jenis tepung gandum dahulu.

Tepung Gandum (Wheat Flour)
Tepung ini diperbuat daripada biji gandum - wheat yang telah dikupas dan dikisar halus. Ia dibezakan atas kandungan proteinnya (gluten)Gluten ini mempengaruhi hasil olahan dan perlulah bijak memilih jenis tepung gandum yang sesuai mengolah makanan tertentu.

Contohnya ; Cap Sauh, Blue Key, Cempaka dan lain-lain.

sesuai untuk buat kookis, kek dan memekatkan kuah.


Tepung Gandum Tinggi Protein
Tepung ini mempunyai lebih 12.5% kandungan protein. Tepung jenis ini banyak digunakan untuk membuat makanan yang dalam proses pembuatannya menggunakan yis. Adunan yang dibuat akan membentuk rangka untuk menyimpan gas. Oleh kerana daya penyerapan yang tinggi tahap cairan, glutennya akan mengembang dan membentuk adunan yang liat dan elastik seperti roti dan donat.

Tepung jenis ini juga digunakan dalam pembuatan mi (basah / kering), juga sesuai untuk membuat daging sintesis / tiruan buat orang-orang vegetarian.

Contoh : Blue Key, MFM dan lain-lain.



Tepung Gandum Tulen (Wholemeal Flour atau Whole-Wheat Flour)
Diperbuat dengan cara menggiling keseluruh bahagian biji gandum. Teksturnya lebih kasar daripada tepung gandum dan warnanya tidak putih tetapi agak kusam kecoklatan. Sangat menyerap cecair. Sering digunakan untuk membuat biskut atau roti tawar dengan rasa yang istimewa.


Tepung Gandum Sederhana Protein (All Purpose)
Sejenis tepung gandum yang dikatakan serbaguna. Kandungan proreinnya antara 10-11% sehinggakan boleh digunakan untuk segala keperluan. Biasanya digunakan untuk membuat aneka makanan seperti pisang goreng, apam balik, cucur, apam kukus, kek dan lain-lain.

sesuai dan boleh digunakan untuk semua jenis kuih, kek dan sebagainya. 



digunakan dalam kategori bakeri

12 October 2018

GIVEAWAY PLANNER 2019 by SHFYQHAZHR.COM


Terma dan Syarat 

Tarikh Tamat
31 Oct 2018

Pendapat Shu
sis ni orang Kedah, orang kampung kami lah. okay nak komen lebih tak boleh sebab kebanyakkan blog sekarang guna template macam ni. yang pasti, blognya tak lah loading sampai berjanggut baru boleh baca post. hihi lepas tu rajin pulak tu post entri makanan. geram ja. kita dok Selangor terasa nak balik kampung p cari makanan yang dia post. :D

10 October 2018

Punten Makanan Jawa



Punten Makanan Jawa | pertama kali dengar pelik namanya dan shu teragak-agak nak makan. haha yela dalam hati nama pelik entah bahan apa yang digunakan. hehehe

sebenarnya Punten adalah makanan popular orang-orang Jawa sebelah Sabak Bernam. Punten adalah juadah yang dimakan sebagai sarapan pagi.

rasanya seperti nasi himpit cicah sambal ikan bilis hijau cili padi. hee sedap! resepinya kenalah google sebab shu tak pernah buat, kang salah resepi naya weyh. hahaha kbye! sedapnya Punten!

08 October 2018

Pelangi Selepas Hujan



Pelangi Selepas Hujan | ketahuilah Allah tidak pernah menjanjikan langit itu selalu biru, bunga selalu mewangi mahupun mentari selalu bersinar. Tapi ketahuilah Allah selalu memberi pelangi di setiap badai, senyum di setiap air mata dan jawapan di setiap doa. 

Bersyukur, bertawakkal dan redha atas ketentuan dan Allah adalah sebaik-baik perancang. Think positive.

thank to Lactacyd. 

04 October 2018

Adab Ketika Bercakap


Adab Kat Mana Adab Kat Mana | adab bila bercakap dengan seseorang yang kita tidak kenali boleh menjadi first impression terhadap diri kita ini. adalah lebih baik jikalau kita cuba untuk menghormati dan berlemah lembut.

kejadian ini heboh diperkatakan di kalangan kawan pejabat shu, kami telah menerima satu panggilan dari seorang pendidik. yang memperkenalkan diri beliau sebagai C**** Ni**. dan ingin mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat shu. namun apa yang menjadi kesal, tiada salam mahupun kata-kata manis. selepas di tegur barulah beliau beri salam dan menyatakan beliau tengah sibuk sekarang. pejabat kami pun tengah sibuk dengan latihan kebakaran.

kami tidak dapat menolong c**** terbabit kerana sebarang urusan berkenaan lawatan haruslah berhubung terus dengan pihak hq. kami hanya boleh beri no telefon hq. semoga c**** Ni** dapat tarikh lawatan ke sini. kami mengalu-alukan kedatangan pihak puan. 

Tragedi sekumpulan penyelam PPDA lemas pertama dalam sejarah


SERDANG : Tragedi enam penyelam Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) lemas ketika melakukan operasi mencari dan menyelamat (SAR) adalah yang pertama dalam sejarah jabatan itu membabitkan sekumpulan anggota terkorban pada satu masa.

Ketua Pengarah JBPM, Mohammad Hamdan Wahid yang ditemui di Hospital Serdang di sini, berkata sebelum ini ada insiden operasi SAR yang mengorbankan anggota bomba namun jumlah terbabit adalah kecil.

“Ini kali pertama (enam anggota terkorban). Dulu pernah berlaku kes seumpama ini dan kami hilang dua anggota.

“Kita sudah melakukan resusitasi kardiopulmonari (CPR) tetapi tidak berjaya menyelamatkan mereka dan ini satu kejadian amat menyedihkan kita. Satu kes yang begitu ramai kakitangan kita terbabit dalam kemalangan,” katanya.

Enam penyelam PPDA maut ketika menjalankan operasi SAR seorang remaja terjatuh ke dalam lombong di Taman Putra Perdana, Puchong pada 9.15 malam tadi.

Mohammad Hamdan berkata JBPM akan melihat setiap aspek kebajikan kepada keluarga dan waris mangsa termasuk dari segi pampasan dan insurans.

Beliau berkata Jabatan Forensik Hospital Serdang sedang melakukan bedah siasat ke atas kesemua mangsa.

Katanya selepas selesai urusan bedah siasat, kesemua jenazah akan dibawa ke Balai Bomba dan Penyelamat Shah Alam untuk upacara penghormatan terakhir sebelum dibawa pulang ke kampung halaman masing-masing untuk pengebumian.

Keenam-enam yang terkorban terdiri daripada empat anggota Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang dikenali sebagai Mohd Fatah Hashim, 34; Izatul Akma Wan Ibrahim, 32; Mazlan Omarbaki, 25, dan Yahya Ali, 24.

Dua lagi mangsa adalah dari Balai Bomba dan Penyelamat Shah Alam yang dikenal pasti sebagai Adnan Othman, 33, dan Muhammad Hifdzul Malik Shaari, 25.

Katanya mangsa berasal dari Sibu, Sarawak: Tawau, Sabah; Kelantan; Port Dickson, Negeri Sembilan; dan dua dari Shah Alam, Selangor.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dan Anggota Dewan Undangan Negeri Balakong Wong Siew Ki turut berada di hospital itu menemui waris dan anggota keluarga mangsa.

Sementara itu, Shamiza Salleh, 32, isteri seorang daripada mangsa, Adnan, berkata beliau menerima panggilan mengenai kejadian menimpa suaminya pada 11 malam.

“Saya dimaklumkan mengenai kejadian ini oleh kawan dia (Adnan). Ketika itu saya berada di rumah,” katanya.

Shamiza, bagaimanapun tidak dapat bercerita lanjut kerana terlalu sedih. – BERNAMA


#24 RESEPI KERABU MANGGA


KERABU MANGGA RESIPI 

Bahan-bahan :
1 biji mangga putik sedang - sagat halus, mangga tu biar yang dari peti baru rangup 
1 sudu gula melaka
5-6 ulas bawang merah - mayang nipis 
5-6 biji cili padi merah dan hijau - hiris 
sedikit kicap ikan/fish sos 
sedikit jus limau @ limau kasturi lagi sedap 
sedikit aji sedikit udang geragau 

Cara-cara :
1. Masukkan gula melaka dalam lesung bersama jus limau, aji, dan kicap ikan , gesel-gesel biar larut dan suai biar ada rasa manis dan masam yang seimbang.
2. Tuang dalam pingan mangga, gaul bersama cili padi, udang geragau dan bawang merah.

dalam resepi asal tuan tanah guna nisan putih thai. memandangkan shu takda benda tu shu tukar pakai gula melaka. hahaha memang tekak orang melayu. hihi 

03 October 2018

HELLO OCTOBER


OCTOBER | alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi, sudah menginjak kaki kita ke bulan Oktober. pejam celik pejam celik sudah hampir ke penghujung tahun rupanya kita ni. azam-azam kita semua sudah terlaksana ataupun masih baru nak bermula. shu, alhamdulillah sikit azam sudah tercapai dan ada yang hampir digapai. yang jatuh tersungkur pun ada juga. takpa itu adalah ujian yang diberikan Allah untuk kita jadi makin kuat.

bulan ni hanya ulangtahun kelahiran mak shu saja. lain-lain sudah lepas bulan lapan yang lepas secara beramai-ramai. hihihi last sekali adik shu dan anak buah iaitu bulan november nanti. semoga semuanya dilindungi dan dipelihara oleh Allah.

kepada yang bakal menyambut ulangtahun, selamat menyambut ulangtahun shu ucapkan. dan kepada semua yang mulai bekerja bulan ni, selamat bekerja. dan 

01 October 2018

Pengebumian besar-besaran bermula hari ini


JAKARTA: Pihak berkuasa Indonesia mengumumkan satu upacara pengebumian besar-besaran akan diadakan pada Isnin bagi kesemua mangsa yang terkorban dalam tragedi gempa bumi dan tsunami di Palu, Sulawesi.

Langkah ini diambil bagi mengelakkan penyebaran wabak dan virus di sekitar kawasan terjejas.

Setakat ini, pihak berkuasa Indonesia mengumumkan 832 mangsa terkorban dalam kedua-dua bencana tersebut dan angka kematian dijangka terus meningkat.

Antara cabaran utama dihadapi pasukan mencari dan menyelamat (SAR) adalah kekurangan jentera bagi mengesan mangsa-mangsa yang masih terperangkap di bawah runtuhan.

Pihak berkuasa turut mengeluarkan peringatan kepada orang awam untuk sentiasa berwaspada dengan amaran bencana yang dikeluarkan.

Mangsa gempa bumi dan tsunami Palu yang terselamat ditempatkan di khemah perlindungan sementara.

Selain meragut lebih 800 nyawa setakat ini, bencana itu turut menyaksikan ratusan rumah dan bangunan musnah.

Sementara itu, bagi mangsa yang terselamat, mereka kini giat mencari ahli keluarga yang masih hilang.

Mereka tinggal sehelai sepinggang, mengharapkan bantuan asas dan perubatan bagi meneruskan kelangsungan hidup.

Gempa bumi 7.5 magnitud yang melanda pulau itu pada Jumaat mencetuskan tsunami setinggi enam meter memusnahkan hampir keseluruhan Palu.

kredit : astroawani