BAHAYA HUTANG - ShuhaidaSaad

30 Jul 2018

BAHAYA HUTANG


Bahaya Hutang | memang amat berbahaya, kerana hutang adik beradik berpecah, suami isteri bergaduh, emak ayah kehilangan anak, hormat menghormati tiada lagi, kawan makan kawan, dan banyak lagi hingga terputus tali persaudaraan serta persahabatan.

kepada pemiuting : masa kita memberi atas dasar belas ehsan, tapi bila lama-lama orang tak bayar mesti dah bertukar niat dia, maki hamun sudah. hihi contohlah.

kepada penghutang : kalau kita berhutang, walau macam mana pun wajib selesaikan. tersepit macam mana pun selesaikan secara ansuran. jangan tangguh-tangguh nak bayar hutang sebab hutang boleh bawa mati. haaa memang lah kita tak bayar, orang diam saja. tapi jangan lah ambil kesempatan pulak. huhu

sebelum ni sudah cerita bab hutang, malas cerita berulang kali.

4 comments:

  1. hutang wajib dibayar.
    namun, masih ramai yg amik mudah, kan.
    aida sedaya upaya utk tidak berhutang, shu.
    ada duit, ada lah.
    now, kad kredit pun tak lagi digunakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. shu pun hampir nak buat kad kredit,tapi bila pikir balik kad kredit ni bahaya kalau kita tak mampu nak kawal perbelanjaan kita. :(

      risau bila orang amik mudah hutang ni.

      Delete
  2. kalau boleh mmg ejulz elak berhutang. biar belanja ikut kemampuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sokong sngat. takut kalau berhutang ni.

      Delete