19 May 2019

Iftar bersama di D'Saji Bangi


Cerita malam semalam berbuka bersama officemate dan ahli keluarga memasing. Memandangkan masih mengikut terma "no gift policy", maka semua sponsor oleh diri memasing. kami booking hari selasa yang lepas. Pada mulanya ingatkan tak ramai yang berbuka ke sini, rupanya ramai juga. Surau penuh.

Harga untuk buffet Ramadhan d'saji Bangi adalah :
Dewasa (13thn ke atas) : RM58.00
Kanak-kanak 4-12 tahun : RM28.00
Kanak-kanak 1-3 tahun : RM10.00




antara menu yang tak sempat nak makan, kambing bakar. sedih. lepas solat maghrib, p tengok dah kosong kambing. hukhuk

sempat makan cheese cake dan tembikai. sofia pulun 7 hiris tembikai sorang dia.

jeruk mangga yang sempat i rasa, rasanya oklah, tak macam Pak Ali. hahahah


ni pun tak sempat. dah tinggal kuah. aduhai...



ini keadaan dalam dewan berhawa dingin. dan di keliling dewan masih ada kerusi dan meja kepada yang lebih suka suasana santai. Tak nampak apa sebab malam kan...

semestinya saat yang ditunggu bebudak kecik ni, habis makan, masing-masing menunjukkan skill masing-masing sampai pening mak ayah memasing. Manusia berbaju biru tu sebaya tapi nampak dak Sofia lagi tinggi. ok itu gen ayahnya. hihi

31# Nasi Ayam


Memandangkan harini cuti dan esok pun cuti, maka bermalasan di rumah. Idea nak masak pada mulanya nasi lemak, tapi suami req nak nasi ayam, ayam perap dibakar bukan digoreng. Amboi makanan sihat sangat harini. Resepi sepenuh shu follow dari iResepi ni.

Bahan-Bahan:
Bahan untuk ayam (direbus) :
  • 1 ekor ayam dipotong 8
  • 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
  • 2 cm halia, ditumbuk halus
  • 1 kiub ayam
Bahan untuk ayam (diperap) :
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 cm halia, ditumbuk halus
  • 2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
  • 1 sudu besar kicap cair
  • Sedikit madu untuk sapuan (madu takda, jadi shu skip)
Bahan untuk nasi:
  • 3 cawan beras
  • 4 cawan air rebusan ayam
  • 2 sudu besar butter
  • 1 cm halia ditumbuk halus
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk halus
  • Sedikit garam
  • 2 bunga lawang*
  • 4 buah pelaga*
  • 1 kayu manis*
  • 1 batang serai ketuk
  • 2 helai daun pandan
  • Sedikit kunyit untuk warna dan aroma
Bahan untuk sos:
  • 5 biji cili merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 1 sudu besar cuka (cuka takda, ganti perahan limau)
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh gula
  • 1/2 cawan air rebusan ayam
Bahan untuk sup:
  • Air rebusan ayam
  • 1 biji bawang besar, dikisar
  • Rempah sup bunjut
  • Garam
  • Daun sup dan daun bawang yg dihiris
Bahan untuk kuah kicap:
  • Kuah kicap perapan ayam di atas
  • Kicap manis cap kipas udang
  • Sedikit garam
  • Air rebusan ayam


Cara Penyediaan:
Cara untuk ayam:
  1. Bersihkan ayam, toskan air dan lumurkan dgn 2 ulas bawang putih dan halia yg diketuk.
  2. Rebus ayam bersama 1 kiub ayam sehingga empuk.
  3. Angkat ayam dan perap dengan bahan perap selama 1/2 jam (rujuk bahan perap untuk ayam)
  4. Kemudian goreng dalam kepanasan api sederhana seketika, angkat dan sapukan dengan madu.
Cara untuk memasak nasi:
  1. Basuh beras dan tos air.
  2. Panaskan butter lalu tumiskan rempah tumis(*), daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. Masukkan beras dan masak seketika sehingga naik aroma dan bau. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kunyit secukupnya. Masak nasi seperti biasa.
Cara untuk memasak sup:
  1. Rebus air rebusan ayam bersama rempah sup bunjut, bawang besar, dan masukkan garam secukup rasa. Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup.
Cara untuk memasak sos:
  1. Kisarkan semua bahan di atas.
  2. Boleh juga dimasak sebentar untuk menaikkan aroma.
Cara untuk memasak kuah kicap:
  1. Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang.

Tips: Pastikan ayam tidak direbus terlalu lama kerana nanti apabila di rebus terlalu lama isi ayam akan mudah hancur ketika menggoreng.

Resepi dan gambar : iResepi

Berita yang mengejutkan!


17 Mei yang lalu, kita menerima perkhabaran kematian Ketua Jururawat Hospital Serdang Siti Kharina Mohd Kamarudin adalah akibat luka hirisan di leher, kata polis. Punca kematian Siti Kharina, 40, itu diperoleh hasil bedah siasat terhadap mayat wanita itu yang dijalankan pada Khamis, kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat.

18 Mei, semalam kita menerima perkabaran pengasas Dnars Skincare maut dalam kemalangan di Thailand, Faziani Rohban Ahmad, 40. Suaminya, Ahmad Shah Rizal Ibrahim, 42, cedera parah apabila kereta Toyota Estima dinaiki mereka terlibat kemalangan di Pattani kira-kira jam 10.30 pagi hari yang sama.

19 Mei, pagi ini kita dikejutkan lagi dengan berita kematian chef selebriti, Adam Mahamed Ismail iaitu bapa saudara kepada Fatimah dan Ali yang tinggal di UK, dan sepupu kepada Neelofa. Arwah dikatakan menghidapi penyakit, namun tidak diketahui mengenai penyakit yang dihidapi arwah.

Takziah buat keluarga arwah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Semoga keluarga arwah bersabar dan menerima ujian dari Allah S.W.T dengan hati yang tabah.

Elok lenggang di tempat datar (139)

Berseronok-seronok perlu pada tempat dan masa yang sesuai.

18 May 2019

Elok arak di hari panas (138)

Orang yang bersuka-cita kerana mencapai tujuan.

17 May 2019

Mood Raya : Baju Raya, Kuih Raya dan Duit Raya

 

Nampak tak semangat nak beraya. Puasa pun baru 12hari, alhamdulillah masih penuh. Persediaan menyambut Ramadhan tempoh hari tak sempat atas sebab tertentu yang tak dapat di elakkan. Sedih.

Tahun-tahun sebelum ni persediaan kami yang paling utama adalah duit raya. bukan sebab mata duitan ya. haha Pertama sekali sebab nak beri kepada anak-anak buah. Kanak-kanak ni tak meriah kalau takda duit raya kan? Zaman kami dulu, kalau satu rumah tu beri duit raya RM1, makin bertambah kanak-kanak datang. Malah ada yang dua round siap tukar baju.

Kuih raya antara yang terpenting jugak selain juadah seperti ketupat, lemang, dan rendang. Yang paling menjadi kenangan adalah sewaktu tolong mak buat kuih bunga ros, kuih siput dan bahulu serta dodol. Bahulu dan dodol buat secara bergotong-royong. Takda lah penat sangat kan? 

Akhir sekali baru persediaan baju raya. Baju raya ni kadang tak ikut tema sangat. Cuma sejak mendirikan rumah tangga, dapat suami yang suka pakai baju sedondon. Jadi beliau yang putuskan warna dan design macam mana nak di pakai.

Persediaan untuk yang akan dan bakal travel jauh tu perlu di beri keutamaan. Check keadaan kereta dan pastikan semuanya sudah siap diselenggara. Kad tambah nilai juga jangan dilupa karang tersangkut di lorong tol akan menyebabkan kesesakan kepada pengguna lain.

Digantung tinggi, dibuang jauh (137)

Tidak berkuasa sedikit jua.

16 May 2019

Terima Kasih Cikgu 16 Mei

 

Selamat Hari Guru! Terima Kasih kepada semua guru-guru yang telah mendidik kami sehingga berjaya sekarang ini, dan tak lupa jugak guru-guru yang telah mendidik anak-anak kami sekarang. Kepada guru-guru, terima kasih kerana sabar dengan perangai anak muridmu.